Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου, 2022
ΕλλάδαΔιαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης του Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Δοκιμίου

Διαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης του Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Δοκιμίου

Μια συγκινητική Διαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης του Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Δοκιμίου, που διοργάνωσε κατά την περασμένη χρονιά το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» στο πλαίσιο του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες -Σαλαμίνα 2020», πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021.

Με την εκδήλωση αυτή, το Ίδρυμα θέλησε να συγχαρεί τους νικητές καθώς η εκδήλωση βραβεύσεων που είχε προγραμματιστεί δεν κατέστη δυνατό να πραγματοποιηθεί λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας.

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Δοκιμίου πραγματοποιήθηκε με την ευγενική υποστήριξη της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία) και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και είχε ως θέμα «Η Μάχη των Θερμοπυλών και η Ναυμαχία της Σαλαμίνας 2.500 χρόνια μετά.  Αποτιμούμε τα γεγονότα ως προς τη σημασία τους για τον σύγχρονο κόσμο και τον πολιτισμό». Απευθυνόταν σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και της Α’ και Β’ Λυκείου και ήταν αφιερωμένος στη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας ποιήτριας και Ακαδημαϊκού, Κικής Δημουλά, που υπήρξε Μέλος της Τιμητικής Κοσμητείας του Επετειακού Έτους.

Νικητές του Διαγωνισμού αναδείχθηκαν οι μαθητές:

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Αθανάσιος Κιουτσούκης, 1ο Γενικό Λύκειο Κομοτηνής.

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Νικολίτσα Καρβούνη, 2ο Γενικό  Λύκειο Ναυπάκτου.

Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Ελευθέριος Κόκκινος, 11ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης.

Την εκδήλωση άνοιξε με ομιλία της η Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO, Πρόεδρος του Ιδρύματος και της Διεθνούς Τιμητικής Κοσμητείας του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες-Σαλαμίνα 2020» κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, ενώ χαιρετισμό  απηύθυναν: η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρία Ζέττα Μακρή, και μέλη της Κριτικής Επιτροπής, ο κύριος Γεώργιος Μπαμπινιώτης -Καθηγητής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών Πρόεδρος Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αρσακείων ─ Τοσιτσείων Σχολείων) ως Πρόεδρος της Επιτροπής, η Ακαδημαϊκός Καθ. Χρύσα Μαλτέζου, ο κύριος Κωνσταντίνος Μπουραζέλης – Ομότιμος Καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο κύριος Αμφιλόχιος Παπαθωμάς – Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας-Παπυρολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην ομιλία της η κα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, βαθύτατα συγκινημένη, ανέφερε ανάμεσα σε άλλα:

«Αγαπημένα μου παιδιά, θα ήθελα να σας εκφράσω ένα μεγάλο ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας και τα πιο θερμά συγχαρητήριά μου για τη διάκρισή σας αυτή. Η συμμετοχή σας, μέσα στις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας, στέλνει ένα ακόμα πιο δυνατό μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας σε κάθε γωνιά της Ελλάδας,  ενώ γεμίζει με καμάρι κάθε έναν που διαβάσει τα κείμενά σας. Κείμενα τα οποία μέσα από τον Επετειακό Τόμο, που εκδώσαμε, ταξίδεψαν σε ολόκληρη την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ηγέτες χωρών, σε προσωπικότητες, σε σχολεία, φορείς, στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες του κόσμου, και έστειλαν το μήνυμα της νέας γενιάς της πατρίδας μας με τον πιο ξεχωριστό τρόπο. Το μήνυμα για ένα κόσμο ειρήνης, θεμελιωμένο σε αξίες όπως η ελευθερία, η δημοκρατία, η ομοψυχία, η γενναιότητα. Τα διπλώματα, ο Επετειακός Τόμος και τα αναμνηστικά που κρατάτε στα χέρια σας, ελπίζουμε να σας θυμίζουν για πάντα αυτή την Επέτειο και αυτή σας την επιτυχία που εύχομαι να γίνει κίνητρο και για πολλές ακόμα επιτυχίες στη ζωή και στην πρόοδό σας!

Και μάλιστα θα ήθελα να σας ενημερώσω πως τα ταξίδια και οι επισκέψεις στα μουσεία, στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη, που είχαμε αρχικά ανακοινώσει ως βραβεία για τους τρεις νικητές, θα γίνουν όταν τελειώσει ο συναγερμός της πανδημίας! Ιδιαίτερες ευχαριστίες θα ήθελα να απευθύνω στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Υπουργό κυρία Νίκη Κεραμέως για την πολύτιμη συνεργασία μας καθώς και στην Υφυπουργό κυρία Ζέττα Μακρή που μας τιμά σήμερα με την παρουσία της. Ευχαριστώ θερμά την Ειδική Επιστημονική Επιτροπή Αξιολόγησης των δοκιμίων που αποτελείτο από εξέχοντα μέλη της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας. Με χαρά τους υποδεχόμαστε σήμερα! Επίσης θα ήθελα να συγχαρώ τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς σας που στέκονται δίπλα σας άγρυπνοι συμπαραστάτες στις προσπάθειές σας. Αγαπημένα μου παιδιά, και πάλι, μέσα από την καρδιά μου ένα μεγάλο «Μπράβο»! Μας κάνετε πραγματικά υπερήφανους! Να έχετε πάντα υγεία και πάντα να αριστεύετε στη ζωή σας!»

Η Υφυπουργός Παιδείας κυρία Ζέττα Μακρή στον χαιρετισμό της είπε χαρακτηριστικά:

«…Όντως το Υπουργείο το έκανε με πολύ μεγάλη χαρά και τιμή να συμμετέχει σε αυτή την εξαιρετική προσπάθεια. Την ίδια τιμή νιώθω και εγώ για την πρόσκληση που μου κάνατε να είμαι παρούσα σε αυτή την διαδικτυακή τελετή βράβευσης και να συγχαρώ και εγώ τα παιδιά που συμμετείχαν με τις δημιουργίες τους, τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία που μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει επιβάλλει η πανδημία δεν πτοούνται, αλλά δραστηριοποιούνται και ανταποκρίνονται σε τέτοιες προκλήσεις και δράσεις. Συγχαίρω από καρδιάς τους μαθητές που απέσπασαν τα τρία πρώτα βραβεία στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δοκιμίου …Στα πρόσωπα αυτών των μαθητών συγχαίρω και όλους τους μαθητές που διακρίθηκαν με τη συμμετοχή τους ή την ευαισθητοποίηση τους και την ανταπόκρισή τους σε αυτή την πρόσκληση και τίμησαν με την πένα τους τη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας ποιήτριας και ακαδημαϊκού Κικής Δημουλά που υπήρξε μέλος της τιμητικής Κοσμητείας του επετειακού έτους. Να μου επιτρέψετε όμως να συγχαρώ με την ίδια θέρμη και ενθουσιασμό και τους μαθητές των Δημοτικων σχολείων της Ελλάδος και της ομογένειας για την συμμετοχή τους στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής… 

Το παράδειγμα όλων αυτών των παιδιών πρέπει να αποτελέσει έμπνευση για τα άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Η συμμετοχή πρέπει να αυξάνεται σε κάθε εκδήλωση και να φανερώνει την αλήθεια και το όραμα της νέας γενιάς. Να συγχαρώ κι εσάς, κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη, μεταφέροντας και τα συγχαρητήρια της Υπουργού κυρίας Νίκης Κεραμέως, για την προσπάθεια και που καταβάλλετε συνολικά, για το έργο, για την προσφορά σας. Βρίσκεστε πάντα κοντά στα παιδιά, στις νέες και στους νέους, με αγνό ενδιαφέρον και αληθινή αγάπη και αφοσίωση. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να συμμετέχω σε αυτή την εξαιρετική εκδήλωση. Σας συγχαίρω για τις προσπάθειές σας!»

Στο βιντεοσκοπημένο του μήνυμα ο Καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης ανέφερε:

«Αγαπητοί βραβευθέντες μαθητές, με πρωτοβουλία του «Ιδρύματος Μαριάννα Βαρδινογιάννη» και μάλιστα με πρωτοβουλία της ίδιας της κυρίας Βαρδινογιάννη αποφασίστηκε να φτάσει ο διαγωνισμός για τα 2500 χρόνια από το κοσμοϊστορικό γεγονός της Μάχης των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνος στα σχολεία και να διαγωνιστούν οι μαθητές.  Έτσι έγινε με τη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας και, παρά τις δυσμενείς συνθήκες της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης, ένας μεγάλος αριθμός μαθητών συμμετείχε και έτσι έφτασε στην Επιτροπή μας ένας αριθμός κειμένων και μπορέσαμε να ξεχωρίσουμε τα τρία κείμενα, τα δικά σας, τα οποία και βραβεύσαμε. Κείμενα δυνατά, κείμενα καλογραμμένα, κείμενα με έμπνευση με διαφορετική προσέγγιση το καθένα του θέματος, που διευκόλυνε κι εμάς τους αξιολογητές δηλαδή τέσσερις πανεπιστημιακούς καθηγητές, τον Καθηγητή της Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κύριο Κ. Μπουραζέλη, την Καθηγήτρια Ιστορίας και Ακαδημαϊκό κυρία Χ. Μαλτέζου, τον Καθηγητή της Κλασσικής Φιλολογίας κύριο Α. Παπαθωμά, την Εποπτρια  των Αρσακείων Σχολείων κυρία Β. Παπαπέτρου κι εμένα ως Καθηγητή Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Καθίσαμε, λοιπόν, αξιολογήσαμε αυτά τα κείμενα και με ενθουσιασμό ξεχωρίσαμε τα τρία δικά σας κείμενα τα οποία μάλιστα χωρίς να το επιδιώξουμε είναι από διαφορετικές περιοχές, από τη Μακεδονία, από τη Δυτική Ελλάδα και από την Κρήτη. Αγαπητοί μαθητές, σας αξίζουν συγχαρητήρια! Τα κείμενα σας έδειξαν ότι έχετε μία δυνατή σκέψη, μια πρωτοτυπία και μία πραγμάτευση του θέματος που ήταν διαφορετική από τους τρεις σας. Σας συγχαίρουμε και σας εύχομαι εκ μέρους της Επιτροπής να έχετε πάντοτε τέτοιες επιτυχίες και να πηγαίνετε πάντοτε μπροστά! Θερμά συγχαρητήρια και σε εσάς, κυρία Βαρδινογιάννη, και στο Ίδρυμα κι ευχαριστίες στο Υπουργείο Παιδείας».

Η Ακαδημαϊκός Χρύσα Μαλτέζου χαιρέτισε με τη σειρά της λέγοντας:

«Θέλω και εγώ με τη σειρά μου να συγχαρώ τους τρεις νικητές αυτού του διαγωνισμού για δύο λόγους. Πρώτον γιατί έβαλαν με την γραφή τους μια ακόμη ψηφίδα στην αφήγηση της ιστορίας δύο εμβληματικών οροσήμων, όπως είναι η Μάχη των Θερμοπυλών και η Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Και, δεύτερον, γιατί διάβασαν με νεανική ματιά για το ιστορικό παρελθόν και επέτυχαν να το συσχετίσουν με το παρόν. Και, εντέλει, να δείξουν ότι τα πολυσύνθετα μακρινά στο χρόνο ιστορικά αυτά γεγονότα εκπέμπουν ακόμα και σήμερα μηνύματα παγκόσμιας εμβέλειας. Θερμότατα, λοιπόν, συγχαρητήριά, μαζί με ευχές για καλή σταδιοδρομία και, βεβαίως και πρωτίστως, τα θερμότερα συγχαρητήρια τα δικά μου και προφανώς όλων, στην κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη για αυτή της την πρωτοβουλία»

Ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Μπουραζέλης χαιρέτισε στη συνέχεια αναφέροντας:

«Πιστεύω ότι αξίζει να φέρουμε στο μυαλό μας, με αφορμή αυτή την βράβευση και το περιεχόμενο αυτού του διαγωνισμού, τη σχετικότητα ορισμένων πραγμάτων. Πρώτα απ’ όλα τη σχετικότητα του χρόνου, γιορτάστηκε με αυτόν τον τρόπο μια σειρά γεγονότων πριν από 2500 χρόνια, τόσο μακριά αλλά ταυτόχρονα τόσο κοντά, στη σημερινή μας πραγματικότητα. Δεύτερον, πρόκειται για γεγονότα όπου εμφανίζεται η σχετικότητα της αξίας των ιστορικών γεγονότων και της αξιολόγησης τους διότι επίσημα το ένα από τα δύο μεγάλα γεγονότα η Μάχη των Θερμοπυλών ήταν μια ήττα, αλλά ήταν μία σχετική ήττα γιατί ακριβώς γέννησε και δημιούργησε, αν θέλετε, ως ένα βαθμό τις προϋποθέσεις για μια νίκη που ακολούθησε τη μεγαλύτερη νίκη, της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας.

Αξίζει λοιπόν πάντοτε να σκεφτόμαστε τι έχει σχετική και τι δεν έχει σχετική αξία στην ιστορία. Και τα πράγματα που δεν έχουν σχετική αξία αλλά απόλυτη αξία στην ιστορία είναι η αφοσίωση και η παρακολούθηση ορισμένων αξιών και ορισμένων ιδανικών και αυτά τα ιδανικά ήταν εκείνα τα οποία ουσιαστικά υπηρετήθηκαν σε εκείνα τα γεγονότα που εξακολουθούν να είναι τόσο επίκαιρα. Αυτά τα παιδιά, λοιπόν, τα οποία πήραν μέρος σε αυτό το διαγωνισμό είναι ένα παράδειγμα μιας άλλης ακατάλυτης αξίας, της αφοσίωσης σε ορισμένα ιδανικά, της αφοσίωσης στην αναζήτηση χρήσιμων στοιχείων από το παρελθόν μας για το παρόν και το μέλλον. Θέλω λοιπόν να συγχαρώ το Ίδρυμα Βαρδινογιάννη και προσωπικά την κυρία Βαρδινογιάννη για αυτή την πρωτοβουλία και να ευχηθώ σε αυτά τα παιδιά Καλή σταδιοδρομία και παραπέρα. Ας είναι αυτό μόνο η αφετηρία μιας πολύ θετικής τους εξέλιξης».

Με τη σειρά του ο Καθηγητής Αμφιλόχιος Παπαθωμάς χαιρέτισε και συνεχάρη κι αυτός τα παιδιά λέγοντας ανάμεσα σε άλλα:

«… Είναι μεγάλη χαρά και τιμή και για μένα, όπως και για όλα τα μέλη της Επιτροπής, να συμμετέχουμε σε μία τόσο σημαντική στιγμή, γιατί είναι σημαντική στιγμή, και θα ήθελα να συγχαρώ και το Ίδρυμα και την κυρία Βαρδινογιάννη προσωπικά και το Υπουργείο Παιδείας που αγκάλιασε την πρωτοβουλία αυτή. Γιατί πιστεύω ότι είναι σημαντική, γιατί είναι μια στιγμή αυτοσυνειδησίας για τα νιάτα του τόπου μας και μια ευκαιρία που δόθηκε και δίνετε που παράγει πολλαπλασιαστικά καρπούς και παράγει υπεραξίες για τη νέα μας γενιά. Να σταθούμε λίγο να αναλογιστούμε το παρελθόν μας με ένα τρόπο γόνιμο, δημιουργικό και εποικοδομητικό, με ένα τρόπο ασυνήθιστο μέσα από τη σοβαρότητα στην οποία σας υποχρεώνει η συμμετοχή σας ως νέα παιδιά σε ένα τέτοιο διαγωνισμό. Όταν ήμουν και εγώ πιο νέος στην ηλικία σας, παιδιά, λέγαμε συχνά ότι η Ελλάδα τουλάχιστον και οι Έλληνες ξέρουμε πολύ καλά τα μεγάλα μας ορόσημα.

Ξέρουμε τον Όμηρο, την κλασική περίοδο, τους Περσικούς Πολέμους, τις ένδοξές μας περιόδους και έχουμε μεγάλα κενά σε περιόδους, όπως  η Ύστερη Αρχαιότητα, τα Ελληνιστικά Βασίλεια, η Ρωμαιοκρατία. Και λέγαμε ότι θα ήταν σημαντικό ως έθνος να αποκτήσουμε αυτοσυνειδησία για αυτές τις περιόδους. Όπως και για τη Βυζαντινή μας Περίοδο που κι αυτή πολλές φορές είναι παρεξηγημένη. Τα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση αλλά ταυτόχρονα είχαμε και πολλά προβλήματα σε σχέση με την αυτοσυνειδησία ακόμα και με τα μεγάλα ορόσημά μας. Ακόμα και με ορόσημα τα οποία είναι παγκόσμια ή τουλάχιστον θεωρούνται ως τέτοια για το δικό μας πολιτισμό και όχι μόνο, όπως είναι η περίοδος των Περσικών Πολέμων, η οποία περίοδος παραδοσιακά εδώ και χιλιετίες θεωρείται κομβική στιγμή για τον Δυτικό πολιτισμό. Ακόμα και σε αυτές τις περιόδους τα τελευταία χρόνια υπήρξαν κενά και υπήρξαν ερωτήματα για το κατά πόσο μπορούμε να συλλογιστούμε και να προβληματιστούμε, να διδαχθούμε αλλά και ταυτόχρονα να γονιμοποιήσουμε την κοινωνία με τα όποια διδάγματα μπορεί να μας δώσει αυτή ιστορική ματιά, η ματιά στο παρελθόν.

Πιστεύω ότι ήταν εξαιρετικά τα δοκίμιά που διαβάσαμε, εγώ θα ήθελα να συγχαρώ τα παιδιά τα οποία κέρδισαν, τα οποία τα έχουμε και κοντά μας και μας ακούνε, αλλά θα ήθελα να συγχαρώ ακόμα περισσότερο τα πάρα πολλά άλλα παιδιά τα οποία συμμετείχαν και τα οποία παρήγαγαν εξαιρετικά κείμενα, κείμενα που μας έκαναν να γεμίσουμε αισιοδοξία και να στραφούμε με χαρά και προοπτική για το μέλλον της πατρίδας μας. Δεν σώζεται ούτε η πατρίδα μας, ούτε η κοινωνία μας από έναν διαγωνισμό, όμως είναι κάτι που μπορεί να ξεκινήσει κάτι και νομίζω ότι δεν πρέπει να ντρεπόμαστε να αναμετρηθούμε με το παρελθόν, να αναλογιστούμε το παρελθόν και να δούμε τις μεγάλες στιγμές και τα λάθη μας. Αυτός ο διαγωνισμός ήταν μία πρώτη ευκαιρία να το κάνουμε με έναν επιστημονικό τρόπο, γι’ αυτό θα ήθελα να συγχαρώ για ακόμα μία φορά την κυρία Βαρδινογιάννη και το Υπουργείο Παιδείας που αγκάλιασε αυτή την προσπάθεια…».

Στη συνέχεια πήραν τον λόγο οι βραβευθέντες οι οποίοι με συγκινητικό τρόπο ευχαρίστησαν και μίλησαν για την εμπειρία τους αυτή.

Εκ μέρους του μαθητή Θανάση Κιουτσούκη, που έλαβε το 1ο Βραβείο, λόγω αδιαθεσίας του μίλησε η μητέρα του κυρία Παιδαράκη-Κιουτσούκη, μεταφέροντας τα καθηλωτικά λόγια του μαθητή:

«Ονομάζομαι Κιουτσούκης Θανάσης και είμαι μαθητής της Γ’ Λυκείου του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής. Αγαπώ την αρχαία ελληνική ιστορία και τη φιλοσοφία και ευχαριστώ την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη που μου έδωσε την ευκαιρία να εκφράσω με τη δική μου οπτική αυτήν την αγάπη γράφοντας το δοκίμιο για το συγκεκριμένο διαγωνισμό που προκήρυξε.  Αφορμή στάθηκε μια διαδικτυακή ανάρτηση τις μέρες του εγκλεισμού: “Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες”. Τις Θερμοπύλες της δημόσιας υγείας! Τιμή, σεβασμός κι ευγνωμοσύνη!  Αφορούσε βέβαια τους λειτουργούς της δημόσιας υγείας, αλλά μου έδωσε το έναυσμα να ασχοληθώ με τη σημασία της μάχης των Θερμοπυλών. Επίσης, κινητήριος δύναμη στάθηκαν και τα βραβεία του διαγωνισμού, κάτι που δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορο έναν άνθρωπο της ηλικίας μου. Αυτό επιβεβαίωσε και τη φράση που λέει ο Περικλής στον Επιτάφιο Λόγο του ότι: “όπου τα βραβεία της αρετής είναι τα πιο μεγάλα, εκεί συγκαταλέγονται και οι πιο γενναίοι άνδρες”.   Το μήνυμα που θα ήθελα να μεταφέρω είναι ότι κέντρο της ζωής και των δραστηριοτήτων μας πρέπει να είναι ο Άνθρωπος. Ζω σε μια επαρχιακή – ακριτική πόλη. Δεν έχω πολλές ευκαιρίες να παρακολουθήσω θεατρικές παραστάσεις, ούτε και συνέδρια φιλοσοφίας ή ιστορίας. Ξέρω όμως με κάποιο τρόπο  ότι τέχνη και πολιτισμός δεν είναι όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας αυτές τις μέρες. Η τέχνη, η ιστορία και ο πολιτισμός εκφράζουν ένα μόνο πράγμα: την πίστη στον άνθρωπο, στη λογική του ανθρώπου και στις αξίες του, τον αγώνα του ενάντια στον φόβο, στο σκοτάδι , στην άγνοια και στην προκατάληψη. Γι αυτό και σε εποχές σαν τη δική μας είναι ανάγκη να επιστρέφουμε στις Θερμοπύλες και στη Σαλαμίνα. Γιατί σε αυτούς τους τόπους υπάρχει η πίστη στον Άνθρωπο και το άπλετο ελληνικό Φως… Θα ήθελα να κλείσω το μήνυμά μου με έναν στίχο της ποιήτριας Κικής Δημουλά, στην οποία ήταν αφιερωμένος και ο διαγωνισμός.  Γράφει λοιπόν στο ποίημα με τίτλο: “Υπέρβαση”: έχω πολλές φορές ψηλά πετάξει στο βάρος μου δεμένη. Παραφράζοντας θα πω ότι πρέπει να πετάμε πάντα ψηλά θέτοντας υψιπετείς στόχους παρά  τα προβλήματά μας και τις δυσκολίες μας.

Σας ευχαριστώ και πάλι για αυτήν την εμπειρία και θα ήθελα στο σημείο αυτό να απευθύνω ένα ερώτημα στην κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη: “Τι χαρακτηριστικά και πόσα  αποθέματα αγάπης πρέπει να έχει ένας σπουδαίος άνθρωπος, όπως εσείς, προκειμένου να χρησιμοποιεί τη δύναμή του για το καλό και την προσφορά στον συνάνθρωπο;” 

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε η μαθήτρια Νικολίτσα Καρβούνη που απέσπασε το 2ο Βραβείο:

«Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Ίδρυμα και την ίδια την κυρία Βαρδινογιάννη, για την ευκαιρία που έδωσε, τόσο σε μένα, όσο και στα υπόλοιπα παιδιά, να εκφράσουμε τις ιδέες μας γι’ αυτό το θέμα και για τους εκπαιδευτικούς και τους καθηγητές Πανεπιστημίου που έλαβαν μέρος στην Κριτική Επιτροπή ώστε να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση του έργου. Και θα ήθελα να συγχαρώ και τα υπόλοιπα παιδιά που έλαβαν μέρος.

Για εμένα αφορμή για να συμμετάσχω στο διαγωνισμό αποτέλεσε μία καθηγήτρια από το σχολείο μου, που μας ανακοίνωσε αυτόν το διαγωνισμό και με αφορμή το γεγονός ότι από πολύ μικρή μου είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση η προσωπικότητα του Λεωνίδα, και ιστορία του, το βρήκα ως πολύ καλή ευκαιρία για να ασχοληθώ με το διαγωνισμό και έμαθα περαιτέρω για τους υπόλοιπους συντελεστές της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας και της Μάχης των Θερμοπυλών. Και αργότερα κατά τη διάρκεια που έγραφα το έργο αναλογίστηκα ότι χωρίς αυτές τις δύο μάχες δεν θα υπήρχε ούτε ο Ελληνισμός, ούτε το Ευρωπαϊκό πνεύμα γιατί με τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και με τη Μάχη των Θερμοπυλών θέσαμε ένα όριο μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης. Και έτσι στη συνέχεια η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία μπόρεσαν να μεταφέρουν το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων στους Ευρωπαίους Διαφωτιστές που με το έργο τους έχουν θέσει τόσα θεμέλια για την σημερινή κοινωνία, για τα δικαιώματα των ανθρώπων και πιστεύω ότι κι εμείς ως Έλληνες πρέπει να κοιτάζουμε το παρελθόν μας και να μαθαίνουμε από τα λάθη που έχουμε κάνει. Και να βλέπουμε τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και τη Μάχη των Θερμοπυλών ως ένα σύμβολο της ομοψυχίας γιατί μας δείχνει ότι, εφόσον ενωθήκαμε ως Έλληνες, καταφέραμε πάρα πολύ σημαντικά πράγματα. Και να μην προωθούμε την διχόνοια που βλέπουμε να υπάρχει σήμερα στις κοινωνίες, όχι μόνο στην Ελληνική κοινωνία, αλλά όλου του κόσμου. Και πάλι θα ήθελα να ευχαριστήσω την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη και να πω μπράβο και στα υπόλοιπα παιδιά»

Τέλος, τον λόγο πήρε ο μαθητής Ελευθέριος Κόκκινος που απέσπασε το 3ο Βραβείο:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά το Ίδρυμα και την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη για την ευκαιρία που μου δόθηκε να συμμετάσχω. Η ενασχόλησή μου με τη συγγραφή του δοκιμίου ήταν μία διαδικασία που πραγματικά με ωφέλησε, με έκανε να διαχειριστώ πιο δημιουργικά τον χρόνο μου κατά τη διάρκεια της καραντίνας και των συνθηκών τον περασμένο Μάρτιο, και θεωρώ ότι ήταν μια πολύ ωφέλιμη διαδικασία. Είμαι πραγματικά υπερήφανος που συμμετείχα σε ένα διαγωνισμό που διοργάνωσε το Ίδρυμά σας, το οποίο επιτελεί πραγματικά αξιέπαινο έργο και είναι υπεύθυνο για πάρα πολλές δράσεις που πραγματοποιούνται. Ήταν τιμή μου που αξιολογήθηκε το γραπτό μου από τους καθηγητές αυτής της Επιτροπής, είμαι ευγνώμων που βρίσκομαι εδώ σήμερα και θα ήθελα για άλλη μια φορά να σας ευχαριστήσω θερμά όλους! Και να σας ευχηθώ καλή συνέχεια στο έργο σας».

Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος Ράνια Τραγόμαλλου.

Ακολουθήστε την “Ενημέρωση Πελοποννήσου” στο GOOGLE NEWS

– Στη σελίδα του Facebook
– Στην ομάδα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τελευταίες ειδήσεις

Περισσοτερα