Ενδιαφέρουσες αρχαιολογικές παρεμβάσεις ανάδειξης στην Κορινθία

Του Γιώργου Κόνδη

Τον τελευταίο καιρό, μια σειρά από παρουσιάσεις και ημερίδες επικεντρώθηκαν στην Κορινθία και στα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα σε διάφορους χώρους του Νομού. Χώροι που συνδυάζουν περιβαλλοντικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον και είναι πολύ έως καθόλου γνωστοί στο ευρύ κοινό, βρίσκονται στα προγράμματα διαμόρφωσης και ανάδειξης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κορίνθου.

Παρακολουθήσαμε την Έφορο Αρχαιοτήτων Κορινθίας κ. Παναγιώτα Κασίμη σε μια ημερίδα για τα θέματα αυτά και μείναμε έκπληκτοι για τους τρόπους με τους οποίους αναδεικνύονται οι χώροι αυτοί και αποδίδονται, μετά το τέλος των εργασιών, στο κοινό! Ο κατάλογος είναι μεγάλος για να αναφερθούμε με λεπτομέρειες σε κάθε έργο ξεχωριστά. Το ενδιαφέρον των πολιτών επικεντρώνεται ιδιαίτερα στον Αρχαίο Δίολκο και στα έργα διάσωσης και ανάδειξης που βρίσκονται σε εξέλιξη από την Εφορεία Αρχαιοτήτων. Η παρουσίαση των έργων ανάπλασης της περιοχής παράλληλα με όλες τις εργασίες αποκατάστασης του Αρχαίου Δίολκου, δημιούργησαν ευχάριστες εντυπώσεις για το τελικό αποτέλεσμα. Σημειώνουμε πως το ενδιαφέρον για το τεράστιο τεχνικό έργο της αρχαιότητας, έχει αναθερμανθεί τα τελευταία χρόνια καθώς προχωρούν τα έργα ανάδειξης και παρουσιάζεται με ψηφιακά μέσα και αναπαραστάσεις, σε μικρούς και μεγάλους, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της αρχαιότητας. Παρότι η κ. Π. Κασίμη παρουσίασε πολλά σημεία στα οποία παρεμβαίνει ήδη η Εφορεία Αρχαιοτήτων, ο Αρχαίος Δίολκος είναι έργο με εθνική ακτινοβολία και, κατά κάποιο τρόπο μονοπωλεί το ενδιαφέρον των πολιτών.

Το έργο συνδέεται φυσικά με τα δυο αρχαία λιμάνια της Κορίνθου, το Λέχαιο και τις Κεγχρεές και επέτρεπε στα πλοία να ξεπεράσουν τον σκόπελο του χρονοβόρου περίπλου της Πελοποννήσου, περνώντας από το στενότερο χερσαίο τμήμα του Ισθμού μέσω μιας ειδικής «οδού» 8 χλμ που ένωνε τους δυο κόλπους. Έργο στιβαρό και καλοφτιαγμένο αν κρίνουμε από τη χρήση του για πολλούς αιώνες. Πρόκειται, εξήγησε η κ. Π. Κασίμη, για μία λιθόστρωτη οδό με σιγμοειδή πορεία και κλίση που δεν υπερβαίνει το 1.5%. Έχουν αποκαλυφθεί συνολικά 1100μ. και η πορεία του έχει καταστεί γνωστή στο δυτικό άκρο, δυτικά της Διώρυγας, στην πλευρά της Πελοποννήσου και στη Σχολή Μηχανικών, στην πλευρά της Στερεάς Ελλάδας.

Δηλαδή από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό, η «οδός» αυτή ήταν στρωμένη με μεγάλες πώρινες λιθόπλακες οι οποίες είχαν στην μέση τους δύο αυλακώσεις, που απείχαν μεταξύ τους περίπου 1,50μ. και είχαν στόχο να κάνουν ασφαλή και πιο γρήγορη την κίνηση των «ολκών» (των οχημάτων όπου φορτώνονταν τα πλοία). Σήμερα γίνεται η επανατοποθέτηση των πλακών προκειμένου να έχουμε μια, κατά το δυνατόν, ακριβή εικόνα του Δίολκου. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί ένας δρόμος περιπάτου ώστε οι πολίτες να μπορούν να επισκέπτονται το χώρο και να κατανοούν επί τόπου τη σημασία του έργου. Ας σημειωθεί πως ήδη στο στάδιο που βρίσκεται το έργο, επιτρέπονται οι επισκέψεις για εκπαιδευτικούς λόγους και πάρα πολλά σχολεία από όλα τα μέρη της Ελλάδας έχουν επισκεφθεί το χώρο.

Σημείωσα πως το έργο μονοπωλεί το ενδιαφέρον του κοινού, αλλά παρουσιάστηκαν πολλά άλλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη σε μια περιοχή με τόσο μεγάλη ιστορία όσο η Κορινθία. Ίσως τα περισσότερα από αυτά να είναι λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό, δεν είναι όμως και λιγότερο ενδιαφέροντα και πάντως απολύτως σημαντικά για την ιστορική και κοινωνική ταυτότητα του τόπου.

Το Ηραίο της Περαχώρας σε μια μαγευτική τοποθεσία κηρυγμένης ως τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ήδη από το 1962. Τα νησάκια Αλκυονίδες που εμείς τα έχουμε συνδέσει μόνο με τους μεγάλους σεισμούς, κρύβουν μικρούς θησαυρούς των ελληνιστικών και βυζαντινών χρόνων. Το Εξαμίλιο τείχος, ένα από τα σημαντικότερα στρατιωτικά έργα της βυζαντινής περιόδου ορατό καθώς διασχίζουμε την παλαιά εθνική οδό μετά την γέφυρα του Ισθμού. Ο άγνωστος Καλαμιανός, εκτεταμένος παράκτιος μυκηναϊκός οικισμός, τμήμα του οποίου έχει καταβυθιστεί και στον οποίο γίνονται έρευνες. Τέλος, τα αρχαία λιμάνια της Κορινθίας αποτελούν χώρους στους οποίους επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους οι αρχαιολόγοι της Εφορείας και στους οποίους γίνονται πολλά έργα αποκατάστασης και ανάδειξης. Το Λέχαιο, οι Κεγχρεές και το άγνωστο σ’εμάς λιμάνι της αρχαίας Αιγείρας, Μαύρα Λιθάρια, καθώς επίσης το λιμάνι των Αριστοναυτών της Πελλήνης αποτελούν σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που βρίσκονται ήδη σε προγράμματα ανάδειξής τους.

Η μορφή και η εξέλιξη του πολιτισμού σε έναν τόπο δεν είναι τίποτε άλλο από αυτό που υπαγορεύει το φυσικό περιβάλλον αυτού του τόπου που διαμορφώνει και την ιδιοσυγκρασία των ανθρώπων. Δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα γι’ αυτή την αλληλεξάρτηση από την Κορινθία. Η μεγαλύτερη πόλη της στην αρχαιότητα, η Κόρινθος οφείλει την δύναμη τον πλούτο και την φήμη της στις θάλασσες της ,τον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό, στα δυο της λιμάνια σε ανατολή και δύση τις Κεγχρεές και το Λέχαιο. Η Κορινθία είναι οι θάλασσές της είναι τα λιμάνια της διαχρονικά και σε αυτά θα έπρεπε να βασιστεί και να επενδύσει πολιτιστικά, τουριστικά, αναπτυξιακά ο Νομός.

Επαναλαμβάνοντας τα λόγια αυτά της κ. Π. Κασίμη, κλείνουμε την παρουσίαση μιας εξαιρετικής έκθεσης για τα έργα που η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας έχει δρομολογήσει σε γνωστά και άγνωστα για εμάς μέρη και τα οποία αποτελούν ανεκτίμητη πολιτισμική κληρονομιά για τη χώρα.

Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News

Ειδήσεις από: Ναύπλιο Άργος Ερμιονίδα Τρίπολη –Κορινθία Αθλητικά Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.

Το όμορφο Ταβερνακι
Το όμορφο Ταβερνάκι
Γερανιός-2
ROZOS
porto-panorama
carrera
cava del vino
bias savvas
NTAI-DANAH
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ

Τελευταίες ειδήσεις

Τα πιο δημοφιλη