Το μάθημα μέσα στους τέσσερις τοίχους του σχολείου δεν είναι το μοναδικό εργαλείο για την προσωπική ανάπτυξη των μαθητών. Εξίσου απαραίτητα παιδαγωγικά εργαλεία μάθησης και ανακάλυψης είναι και οι σχολικές εκδρομές, στα πλαίσια πάντα ενός ακαδημαϊκού στόχου.
Τα οφέλη των σχολικών ταξιδιών είναι σημαντικά τόσο για τους μαθητές όσο και για τους καθηγητές. Οι νέοι ικανοποιούν το αίσθημα τους να ξεφύγουν από τη ρουτίνα, να ανασάνουν, και τελικά να επιστρέψουν στην καθημερινή σχολική ρουτίνα ανανεωμένοι. Το πιο σημαντικό ωστόσο είναι ότι οι σχολικές εκδρομές αποτελούν μια ιδανική ευκαιρία ώστε να αναπτύξουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις σε επίπεδο της ιδιότητας του πολίτη και της αρμονικής συμβίωσης. Από την άλλη πλευρά οι καθηγητές δράττονται της ευκαιρίας να γνωρίσουν βαθύτερα την εφηβική πραγματικότητα. Η αλληλεπίδραση μεταξύ τους φτάνει στο απόγειό της, αφού ισχυροποιούνται οι δεσμοί εμπιστοσύνης μεταξύ τους.
Στο γνωστικό επίπεδο το σχολικό ταξίδι επιτρέπει να αφομοιωθούν θεωρητικές γνώσεις σε πρακτικό επίπεδο. Δίνεται η δυνατότητα σε όσους μαθητές δυσκολεύονται στα στενά όρια της παραδοσιακής τάξης να κινητοποιήσουν τις γνώσεις τους και να τις συμπληρώσουν. Οι καθηγητές μέσω αυτού του καναλιού μπορούν να δώσουν μια νέα ώθηση στο μάθημά τους, να ανάψουν και να διατηρήσουν και στην τάξη τη φλογοβόλο δυναμική της ταξιδιωτικής περιήγησης. Η πολύ καλά οργανωμένη σχολική ταξιδιωτική εμπειρία ικανοποιεί την περιέργεια του εφήβου να γνωρίσει νέες εμπειρίες και τον φέρνει σε επαφή με τη φύση, την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία ενός τόπου.
Κατά τη διάρκεια του σχολικού ταξιδιού οι ποικίλες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης φέρνουν τον νέο αντιμέτωπο με τους πιθανούς φόβους του, αποκαλύπτουν τις κρυμμένες δυνάμεις του και τις ικανότητές του, αναπτύσσουν την πρωτοβουλία και την αυτονομία του. Στην επιστροφή του ο μαθητής είναι εντελώς αλλαγμένος και πανέτοιμος να «μεταβολίσει» όλη αυτή την εμπειρία της γνωριμίας με το διαφορετικό στην καθημερινή του ζωή.
Παρόλα αυτά οφείλουμε να σταθούμε στο γεγονός ότι τα σχολικά ταξίδια αποτελούν συχνά πηγή άγχους για καθηγητές και γονείς σχετικά με θέματα ασφάλειας, χρήσης αλκοόλ ή ουσιών, εκδήλωσης βίας αλλά και κόστους. Για αυτούς τους λόγους ο σχεδιασμός ενός σχολικού ταξιδιού δεν πρέπει να θεωρείται μια απλή παρένθεση του σχολικού προγράμματος! Απαιτεί σοβαρή αντιμετώπιση, νομοθετικό πλαίσιο, πληροφόρηση και συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας!
*Φιλόλογος, Μεταπτυχιακό «Εκπαιδευτική Ψυχολογία»
και Μεταπτυχιακό «Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας»
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News
Ειδήσεις από: Ναύπλιο – Άργος – Ερμιονίδα – Τρίπολη –Κορινθία – Αθλητικά – Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.