Η «Νόρμα» του Βιντσέντζο Μπελλίνι, μια εκδοχή της Μήδειας, μια όπερα άρρηκτα συνδεδεμένη με την Ελλάδα, καθώς υπήρξε από τις πρώτες που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους ήδη το 1840, υποδέχεται το καλοκαίρι στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, από τις 5 μέχρι τις 11 Ιουνίου 2019.
Πρόκειται για μια σκηνοθετική φουτουριστική εντυπωσιακή συμπαραγωγή με τον Κάρλους Παντρίσσα και τους Λα Φούρα ντελς Μπάους, εμπνευσμένη από ποιητικές μελωδίες, που καταργεί τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού και που μας μεταφέρει, επιτυχώς θα έλεγα σε ένα απομακρυσμένο νησί από πλαστικό στα ανατολικά της Μεσογείου, το οποίο πλήττεται από την ρύπανση και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Το πλαστικό νησί είναι η σωρός από την ανακύκλωση των λυμάτων της Μεσογείου.
Τα δράμα των δρυϊδών που ζουν στο νησί είναι ότι έχουν χάσει την γονιμότητά τους και η κοινότητα τους γερνάει.(εκτός από τη Νόρμα πού έχει κρυφά δύο γιούς από τη σχέση της με τον Πολλιόνε)
Έχουν δημιουργήσει τεχνητή ζωή μέσα σε ένα πλαστικό δέντρο, το μοναδικό που έχει απομείνει, το χρησιμοποιούν για να συλλέγουν πόσιμο νερό και κάποια βακτήρια που τρέφονται με πλαστικό και τα ανακυκλώνουν μετατρέποντας τα σε γόνιμο χώμα γιατί δεν υπάρχει πια βλάστηση.
Όλα αυτά, με φόντο την αγέρωχη αρχαία πρόσοψη του Ηρωδείου, κάτω από τον έναστρο Ελληνικό ουρανό, μια τελετουργία με άρωμα Νίτσε* γεμάτη συμβολισμούς υπό την μουσική υπόκρουση της «Casta Diva», ίσως την δημοφιλέστερη άρια στην ιστορία της μουσικής. Παρελθόν και μέλλον σε ταυτόχρονη συνήχηση με κορύφωση την φυσική καταστροφή στη οποία οδεύει η ανθρωπότητα.
Με βεβαιότητα μπορώ να διακρίνω, πως ζούμε στην εποχή των έντονων μηνυμάτων και αυτό είναι ελπιδοφόρο. Η ανάγκη όλων να περνάνε τέτοια μηνύματα ας είναι και η αρχή για να τα κάνουμε και πράξη.
Σε προσωπικό επίπεδο, πέραν της καθυστέρησης της παράστασης (καθότι στην Ελλάδα για κάποιο λόγο τίποτα δεν αρχίζει στην ώρα του) και των πάντα άβολων καθισμάτων του Ηρωδείου, βρήκα την παράσταση σκηνοθετικά και καθολικά συναρπαστική! Η αλήθεια είναι βέβαια, ότι μόνο και μόνο να βρίσκεσαι στο Ηρώδειο είναι μαγευτικό από μόνο του.
*Η «Νόρμα» από τους Λα Φούρα Ντελς Μπάους είναι εμπνευσμένη από το έργο του Νίτσε «Η Γέννηση της τραγωδίας από το πνεύμα της μουσικής».