«Τελείωσαν» και τον ΟΑΕΔ

0
Έρευνα Κώστας Πρώιμος

Κάποτε μαθητευόμενοι από την Σπάρτη, την Τρίπολη και την Κόρινθο, διέμεναν στο οικοτροφείο του ΟΑΕΔ, ώστε να μάθουν τέχνες νευραλγικής φύσεως, όπως οι ακόλουθες: ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων, μηχανικός, φανοποιός, τεχνίτης μεταλλικών κατασκευών και τορναδόρος.

Από το επίπεδο της δευτεροβάθμιας ο ΟΑΕΔ – πού μέσα από τα προγράμματά του έδινε την ευκαιρία κυρίως σε οικονομικά ασθενέστερους φοιτητές να εξασκήσουν ένα επάγγελμα με σταθερά εισοδήματα, με παροχές όπως δωρεάν διαμονή κατά τη φοίτηση τους, καθώς και ημερήσια αποζημίωση αφού η σχολή τους εξασφάλιζε ταυτόχρονα και την πρακτική τους εξάσκηση – υποβαθμίστηκε με τον νόμο Κουτσίκου που ετέθη σε ισχύ το 2006.

Έκτοτε, η πορεία του εν λόγω Κρατικού Εκπαιδευτικού Οργανισμού είναι συνεχώς φθίνουσα, ενώ ο χρόνος λειτουργίας του περιορισμένος αφού είθισται ενός κακού μύρια να έπονται, δεδομένου ότι το 2021 η ανωτέρω επαγγελματική σχολή θα πάψει να υφίσταται.
Απόρροια της σταδιακής κατάρρευσης του ΟΑΕΔ με ουσιαστικό αντίκτυπο στην πιάτσα, είναι η έλλειψη ειδικοτήτων όπως αυτή του φανοποιού, του μηχανικού αυτοκινήτων και του ηλεκτρολόγου, δημιουργώντας μια εκπληκτική αντίφαση, σε μια εποχή που η ανεργία κυρίως στους νέους ανθρώπους της χώρας μας δεσπόζει.

Συνομιλήσαμε για το εν λόγω ζήτημα, με δύο Καθηγητές του ΟΑΕΔ Αργολίδας και τρείς αποφοίτους τμημάτων του, που σήμερα έχουν επιτύχει επαγγελματικά ως ιδιοκτήτες συνεργείων και αντιπροσωπειών αυτοκινήτων. Διαβάστε τι δήλωσαν αποκλειστικά στον εκδότη της ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ Κώστα Πρώιμο.

Νίκος Καλκούνος: Διδάσκω Ηλεκτρολογία στη σχολή του ΟΑΕΔ από το 1982. Ήμασταν το Α και το Ω στην τεχνογνωσία, με επανδρωμένα σύγχρονα για εκείνη την εποχή εργαστήρια. Εδώ και μια οκταετία το τμήμα των Ηλεκτρολόγων έχει καταργηθεί, αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον φοίτησης. Μην σας φανεί υπερβολικό αν σας πω ότι το 85% – 90% των ηλεκτρολόγων, των μηχανικών και των φανοποιών που επανδρώνουν τα συνεργεία τουλάχιστον στην Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας, προέρχονται από τις τάξεις του ΟΑΕΔ. Κάποτε τα σχολεία του ΟΑΕΔ ήκμαζαν από όλες τις απόψεις. Διότι συνδυάζουμε την λεγόμενη μαθητεία που συμπεριλαμβάνει φοίτηση και εργασία. Ωστόσο, όταν στις μέρες μας με βαθμολογία πέντε και έξι εισάγονται σε Πανεπιστημιακά ιδρύματα γιατί να επιλέξουν τον ΟΑΕΔ; Αν ρωτήσεις έναν νέο, θα σου πει: θα πάω φοιτητής να φάω τα χρήματα του πατέρα μου… Επίσης καταλυτικό ρόλο έπαιξε η βαθιά κρίση, από την οποία υπέστησαν καθίζηση όλα τα κοινωνικά στρώματα. Ο νέος προτιμά δουλειές του ποδαριού, ως ανειδίκευτος για να εξασφαλίσει άμεσα το μεροκάματό του. Αυτή τη στιγμή βιώνουμε το εξής: Οι ειδικότητες που προαναφέραμε τείνουν να εξαφανιστούν στην ζήτηση εργασίας οπότε τα φανοποιεία είναι ήδη δυσεύρετα. Προβλέπω κάποια στιγμή ότι τα τρακαρισμένα αυτοκίνητα θα αντικαθίστανται με καινούρια πιο εύκολα, καθώς θα είναι υπερβολικό το κόστος επισκευής τους”.

Γιώργος Κοινωνής: “Διδάσκω ως Καθηγητής στη σχολή μηχανικών αυτοκινήτων του ΟΑΕΔ από το 1985. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για υποψήφιους ηλεκτρολόγους εγκαταστάτες και ηλεκτρολόγους αυτοματισμών, στην ειδικότητα των αμαξωμάτων, στους ηλεκτρολόγους ηλεκτρονικών δεν έχουμε καθόλου προσέλευση, ούτε Μηχανολόγων και τορναδόρων, τεχνίτες μεταλλικών κατασκευών. Διατηρείται το δικό μου τμήμα μηχανικών αυτοκινήτων, με τη συμμετοχή μόνο δεκαπέντε μαθητών, οριακά δηλαδή λειτουργεί και αυτό, καθώς απαιτείται ο αριθμός των δεκαπέντε μαθητευόμενων ώστε να υφίσταται μια τάξη. Οι ειδικότητες που ευδοκιμούν σήμερα είναι οι ζαχαροπλάστες, οι μάγειροι και οι κομμωτές, ό,τι πλασάρει η τηλεόραση, εκεί κατευθύνονται οι νέοι. Κάποτε τα τμήματα του ΟΑΕΔ στο σύνολό τους απαριθμούσαν 900 μαθητές, σήμερα μετά βίας υπάρχουν 130…. Τι να πω, τα Ελληνόπουλα σήμερα προτιμούν τις εύκολες δουλειές, με… “διευθυντικές” προϋποθέσεις…”

Βίβιαν Κωσταλάμπρου: (Συνεργείο – Αντιπροσωπεία Peugeot – Citroen)
«Αποφοίτησα απ την σχολή του ΟΑΕΔ το 2012, πήρα πολλά τεχνικά εφόδια- γνώσεις δηλαδή, από τους καθηγητές μου τα οποία έκανα πράξη καθημερινά εδώ στο συνεργείο μας. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ως προς την εύρεση ηλεκτρολόγων και φανοποιών, σκεφτείτε ότι συνάδελφοι επαγγελματίες μας ζητούν στελέχη… Βέβαια ακόμη το τμήμα των τεχνιτών μηχανών και συστημάτων αυτοκινήτων λίγο κρατάει, όμως στις άλλες ειδικότητες οι επαγγελματίες τείνουν προς εξαφάνιση. Εδώ έχουμε συναδέλφους που, επειδή έχουν παρακολουθήσει σεμινάρια είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν μια ηλεκτρολογικής φύσεως βλάβη, ωστόσο τεχνίτες – ατόφιοι ηλεκτρολόγοι, είναι δυσεύρετοι.»

Χρήστος Ηλιόπουλος: (Συνεργείο – Aντιπροσωπεία – SCODA – Hyundai)
«Παρατηρείται μια σοβαρή έλλειψη σε ηλεκτρολόγους κυρίως, αλλά και σε μηχανικούς… Η νεολαία προτιμά τις καφετέριες και τις πιο «εύκολες» δουλειές. Δεδομένου ότι η τεχνολογία καλπάζει και στο μέλλον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα δεσπόζουν, η ειδικότητα του ηλεκτρολόγου εκτιμώ ότι θα ανθίσει, ήδη υπάρχει αυξημένη ζήτηση. Θα πρέπει να αλλάξουν τα επαγγελματικά – κοινωνικά πρότυπα που λανσάρονται στους νέους από τους καθ΄ ύλιν αρμόδιους, γιατί εδώ μιλάμε για ενασχολήσεις μόνιμες και όχι ευκαιριακές… Δεν θα μπουν στη διαδικασία να ανοίξουν ένα καφέ όπως κάνουν στις μέρες μας πολλοί και μετά να το κλείσουν, διότι στον κλάδο μας θα έχουν τη δυνατότητα να εκκινήσουν καριέρα.»

Βαγγέλης Μπροδήμας: (Συνεργείο αυτοκινήτων)
Αποφοίτησα από την δευτεροβάθμια σχολή μηχανικών του ΟΑΕΔ το 2005, τότε υπήρχαν 35 μαθητές στο εν λόγω τμήμα. Τα τελευταία χρόνια, έχω ανοίξει δικό μου συνεργείο στο Κρανίδι. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε με την έλλειψη προσωπικού είναι τεράστιο. Δεν υπάρχουν ηλεκτρολόγοι, καθότι τα κοινωνικά πρότυπα απαξιώνουν τις σκληρές δουλειές… Κρίμα, διότι πολλά νέα παιδιά θα μπορούσαν να είχαν στραφεί προς αυτούς τους κλάδους, να είχαν εισαχθεί στις επαγγελματικές σχολές και σήμερα αντί να περιμένουν τον παππού και τον μπαμπά για να «τη βγάλουν οικονομικά» να κερδίζουν το ψωμί τους μέσα από μια δημιουργική ενασχόληση».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here