ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Να αποκτήσουν οι νέοι μας οικολογική συνείδηση

0
Συνέντευξη στον Κώστα Πρώιμο

Επισκεφτήκαμε προσφάτως στο γραφείο του, τον νέο Λιμενάρχη Ναυπλίου, τον Πλωτάρχη του Λ.Σ κ. Παναγιώτη Κοντό.
Στην ακόλουθη και αποκλειστική συνέντευξη που ο ίδιος παρέθεσε στον εκδότη της ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ Κώστα Πρώιμο, μίλησε για μερικές άγνωστες πτυχές του έργου της υπηρεσίας στην οποία είναι επικεφαλής, για την υψηλή αίσθηση καθήκοντος που διέπει τα 101 στελέχη και υπαλληλικό προσωπικό που συνθέτουν το εν λόγω Λιμεναρχείο, καθώς και για τις επικείμενες αναβαθμίσεις του λιμανιού της πόλης, οι οποίες αναμένεται να αλλάξουν άρδην τη δυναμική της.

Κώστας Πρώιμος: Σοβαρό το έργο και αρκετά σημαντικός χαρακτηρίζεται ο ρόλος του Λιμεναρχείου Ναυπλίου, το οποίο έχει αναβαθμιστεί αρκετά…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Η υπηρεσία μας έχει ένα εύρος εποπτείας τεσσάρων Περιφερειακών Ενοτήτων, σε μια τεράστια ακτογραμμή που εκτείνεται από το ακρωτήριο “Σκύλαιο” Τροιζηνίας και φτάνει μέχρι την άκρα Τρίκερι, νοτίως του Λεωνιδίου. Διαθέτουμε τέσσερις υπαγόμενους Λιμενικούς Σταθμούς σε Ερμιόνη, Πορτοχέλι, Άστρος και Λεωνίδιο…
Το λιμεναρχείο δρά σε ένα μεγάλο πεδίο αρμοδιοτήτων με πολλούς τομείς ευθύνης και δικαιοδοσίας.
Κύριος στόχος μας είναι η εξυπηρέτηση και η ασφάλεια των πολιτών. Αν ξεκινήσουμε από την καλοκαιρινή περίοδο, θα διαπιστώσουμε ότι επιχειρούμε οργανωμένα για την προστασία των λουομένων ελέγχοντας την κίνηση των επαγγελματικών και λοιπών σκαφών αναψυχής.
Επίσης συνεργαζόμαστε με τους κατά τόπους δήμους για την διασφάλιση της σωστής επάνδρωσης των χαρακτηρισμένων ως πολυσύχναστων παραλίων με ναυαγοσώστες για την πρόληψη πνιγμών και άλλων πιθανών ατυχημάτων”.

Κώστας Πρώιμος: Δεδομένης της τεράστιας θαλάσσιας έκτασης που εποπτεύετε και την ύπαρξη αρκετών δημοφιλών καλοκαιρινών προορισμών με ό,τι αυτό συνεπάγεται, τα υπάρχοντα μέσα, οι διαθέσιμες υλικοτεχνικές υποδομές διαθέτουν την κατάλληλη επάρκεια, ώστε να φέρνετε εις πέρας το δύσκολο έργο σας;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Καταρχήν, οι όποιες βελτιώσεις είναι πάντοτε καλοδεχούμενες, αυτό εξυπακούεται, αυτή τη στιγμή ο κάθε λιμενικός σταθμός διαθέτει ένα πλωτό μέσο και ένα εποχούμενο για την σωστή εποπτεία και την τήρηση των κανόνων ασφαλείας στις περιοχές που βρίσκονται. Εμείς ως Λιμεναρχείο Ναυπλίου επειδή επιτηρούμε όλες τις ζώνες εντός της δικαιοδοσίας μας, έχουμε τρία αυτοκίνητα και δύο σκάφη, ένα μεγαλύτερο περιπολικό και ένα μικρό φουσκωτό.
Ασφαλώς η ανανέωση όλου αυτού του στόλου είναι κάτι που επιδιώκει ο καθένας καθημερινά, ενώ έχουμε και την διαβεβαίωση του υπουργείου ότι θα μας στείλουν ένα καινούριο αυτοκίνητο, παράλληλα κοιτάμε να αντικαταστήσουμε το παλαιότερο σκάφος. Γενικά ακολουθούμε μια διαδικασία συνεχών βελτιώσεων. Σημαντικό ρόλο φυσικά διαδραματίζουν τα στελέχη μας τα οποία διατηρούν μια υψηλή αίσθηση καθήκοντος ενώ βρίσκονται πάντα σε ετοιμότητα.”

Κώστας Πρώιμος: Να σταθούμε λίγο στην ιδιαιτερότητα που επισημάναμε σχετικά με την ύπαρξη αρκετών δημοφιλών καλοκαιρινών προορισμών, εντός του τομέα ευθύνης σας. Εκτιμάτε πως θα έπρεπε να γίνει μια περαιτέρω αυστηροποίηση στις κείμενες νομοθετικές διατάξεις περί της ασφαλείας των λουομένων;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Νομίζω πως ήδη υπάρχουν αρκετοί και αυστηροί νόμοι. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην εφαρμογή τους. Προβλέπονται αυστηρές ποινικές και διοικητικές κυρώσεις ανάλογα με τη βαρύτητα της κάθε υπόθεσης, που αφορά στη προστασία λουομένων και κολυμβητών. Όλο το πλαίσιο του νόμου είναι αυστηρό και αγγίζει την λειτουργία τόσο των εταιριών – σχολών ναυαγοσωστών, όσο και την λειτουργία τους στις οργανωμένες παραλίες. Θα σας δώσω ένα απτό παράδειγμα, για τις παραλίες συγκροτείται μια επιτροπή με πρόεδρο τον Λιμενάρχη η οποία αποτελείται από έναν εκπρόσωπο του δήμου και έναν της Περιφέρειας και με βάσει τα στατιστικά στοιχεία των προηγούμενων ετών μια παραλία χαρακτηρίζεται ως πολυσύχναστη. Το μέτρο είναι η μέση προσέλευση τριακοσίων ατόμων ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής. Εκεί πρέπει να κάνει μια αυτοψία ο φορέας και να τοποθετήσει ανά τετρακόσια μέτρα έναν ναυαγοσώστη με πεδίο ευθύνης διακόσια μέτρα αριστερά και άλλα τόσα δεξιά.” Επιπροσθέτως, υπάρχει η υποχρέωση να διατίθεται και σκάφος με επιπλέον ναυαγοσώστη και απινιδωτή που θα περιπολεί έξτρα για παροχές συνδρομής σε όλες τις παραλίες του εκάστοτε δήμου.”

Κώστας Πρώιμος: Πολυσχιδείς οι δράσεις σας και αρκετά μεγάλο μπορεί να αποτιμηθεί το εύρος των αρμοδιοτήτων σας…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Είμαστε οι κατεξοχήν αρμόδιοι για την καταχώριση των σκαφών στα λεμβολόγια και για τα μεγαλύτερα δε, επιμελούμεθα την εγγραφή τους στα νηολόγια. Διαθέτουμε ως χώρα ένα από τα μεγαλύτερα νηολόγια παγκοσμίως.
Δημιουργούμε σχολές εκμάθησης χειριστών ταχύπλοων σκαφών, ενώ από εφέτος, τον Φεβρουάριο του 2019 έχουμε αποκτήσει τον έλεγχο ενός μεγάλου τμήματος της ξηράς σε βάθος πενήντα μέτρων από το αιγιάλιο κύμα, σε όλο το μήκος της ακτογραμμής ευρισκόμενης εντός της δικαιοδοσίας μας, με εποπτεία σε όλες τις δραστηριότητες πλην των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Δίνουμε μεγάλη δε σημασία στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος τόσο με επισκέψεις και ενημερωτικές εκδηλώσεις στα σχολεία, ώστε να αποκτήσει η νέα γενιά οικολογική συνείδηση, αλλά και με την διεξαγωγή επιχειρήσεων εικονικής απορρύπανσης…
Προσφάτως έγινε αντίστοιχη δράση στο λιμάνι του Ναυπλίου με ικανοποιητικά αποτελέσματα ως προς την ετοιμότητά μας. Πέρσι αντιμετωπίσαμε επιτυχώς και ένα πραγματικό περιστατικό με την προσάραξη πλοίου στα αβαθή μπροστά από την πόλη…” Επίσης εκδίδουμε τα Ναυτικά Φυλλάδια, ενώ στο Λιμεναρχείο λειτουργεί και παράρτημα του Οίκου Ναύτου, το οποίο επιμελείται όλες εκείνες τις διαδικασίες και τα ζητήματα που αφορούν στην ιατροαφαρμακευτική περίθαλψη και την ασφάλιση των ναυτικών.”

Κώστας Πρώιμος: Μέσα από τη δική σας επαγγελματική εμπειρία, θεωρείτε ότι έχει αυξηθεί η παραβατικότητα στις θάλασσες και τις ακτές; Και αν ναι, ποιές είναι οι αιτίες;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Δεν θεωρώ ότι έχει αυξηθεί η παραβατικότητα, αλλά, όταν πλέον συμβαίνουν θαλάσσια ατυχήματα είτε από απροσεξία είτε λόγω διαφόρων αστάθμητων παραγόντων έχουν σοβαρές επιπτώσεις γιατί τα περισσότερα σύγχρονα σκάφη είναι γρήγορα και αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες αστραπιαία.
Βέβαια, οι ευθύνες σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι μεμονωμένες, αρκεί να αναλογιστείτε ότι εφέτος αναγκαστήκαμε να βγάλουμε απόφαση για την απαγόρευση της διέλευσης κολυμβητών από την παραλία του Τολού στο Κορωνήσι, καθώς εκεί είναι θαλάσσιος δίαυλος κυκλοφορίας σκαφών. Φανταστείτε δηλαδή, έναν πεζό να περπατά με κλειστά τα μάτια, σε μια λεωφόρο…. Διότι ο κολυμβητής έχει περιορισμένη ορατότητα…
Επίσης ένα ακόμη συχνό φαινόμενο έχει να κάνει με ερασιτέχνες ψαροντουφεκάδες που δεν φέρουν την υποχρεωτική σημαδούρα ώστε να γίνονται αντιληπτοί από τα παρακείμενα σκάφη…”

Κώστας Πρώιμος: Πάντως και τα κρούσματα των πνιγμών τους καλοκαιρινούς μήνες προκαλούν αίσθηση και ας μην είναι συχνά…

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Συνήθως περιγράφεται ένα περιστατικό θανάτου και θα σας εξηγήσω τους λόγους..
Συνιστούμε μέσα από ενημερώσεις μας, ειδικά σε άτομα προχωρημένης ηλικίας να μην κολυμπάνε σε μη οργανωμένες παραλίες χωρίς παρέα… Σε πολλές περιπτώσεις άλλες παθήσεις οδήγησαν τελικά στον πνιγμό. Κάτι που θα είχε αποφευχθεί αν υπήρχε ένα ακόμη άτομο δίπλα στον αποθανόντα…
Δυστυχώς έχει καταγραφεί πνιγμός ακόμη και σε τριάντα εκατοστά νερό, γιατί προηγήθηκε μια ζάλη, μια λιποθυμία η οποία είχε τραγική κατάληξη ακριβώς γιατί ο κολυμβητής μόνος και αβοήθητος υπέστη εισρόφηση ύδατος…”

Κώστας Πρώιμος: Νευραλγικής σημασίας για την ίδια την πόλη του Ναυπλίου είναι αναμφισβήτητα ο λιμένας της. Έχουν γραφτεί κατά καιρούς ούκ ολίγα. Διαβλέπετε σημαντικές αλλαγές ως προς την φυσιογνωμία και την λειτουργικότητα του;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ: Υπάρχει μια συνεχής διάθεση εκ μέρους του Λιμενικού Ταμείου του Δήμου να αναβαθμιστεί. Ήδη εγκρίθηκε ένα κονδύλι ύψους 124.000 ευρώ για την τοποθέτηση pilars για ρεύμα και παροχή νερού… Κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο.
Επίσης ο κόμβος – για να λύσουμε το πρόβλημα με τους δρόμους που διασταυρώνονται στην έξοδο του λιμανιού, αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο να ξεκινήσει η κατασκευή του. Το ίδιο με την ολοκλήρωση της εκβάθυνσης του λιμανιού. Είναι δε αξιοσημείωτο πως μας γίνονται αιτήματα από μεγάλα σκάφη προκειμένου να διαχειμάζουν στο Ναύπλιο και να δραστηριοποιούνται μονίμως εδώ, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την τοπική οικονομία. Σε αυτή την εξέλιξη έχει παίξει καθοριστικό ρόλο η διεξαγωγή της ετήσιας έκθεσης πολυτελών γιώτ… ήδη μας έχουν αποσταλεί αιτήσεις από καταμαράν και ιστιοπλοϊκά προκειμένου να χρησιμοποιήσουν ως home port το Ναύπλιο από εφέτος! Αν όλα αυτά λειτουργήσουν σίγουρα θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα της πόλης και κατά τους χειμερινούς μήνες.” Αυτό είναι και το ζητούμενο.”

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here