Τα πρόσφατα δημοσιευμένα αποτελέσματα στο πρόγραμμα PISA 2018 για την εκπαίδευση είναι πολύτιμα στοιχεία που αποτυπώνουν δυστυχώς μια προβληματική πραγματικότητα για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας. Ωστόσο προκύπτουν και άλλα αποτελέσματα που μας φέρνουν σε προνομιακή θέση και άλλα που μας κάνουν να καταλαβαίνουμε και τις αιτίες πίσω από το πρόβλημα.
Για άλλη μια φορά, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τον διαγωνισμό PISA 2018 για τα ιδιωτικά σχολεία αποτελούν απόδειξη του ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου που επιτελούν και μας γεμίζουν αισιοδοξία.
Στα τρία βασικά πεδία (γλωσσικές, μαθηματικές και επιστημονικές δεξιότητες), ενώ ο μέσος όρος τόσο του γενικού πληθυσμού των Ελλήνων μαθητών όσο και των μαθητών δημοσίων σχολείων είναι χαμηλότερος από τους αντίστοιχους μέσους όρους του ΟΟΣΑ, οι μαθητές των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων πέτυχαν σε όλα υψηλότερες βαθμολογίες από το μέσο όρο όλων των ιδιωτικών σχολείων. Μάλιστα, οι διαφορές στις επιδόσεις των μαθητών ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων είναι από τις μεγαλύτερες στις χώρες-μέλη του οργανισμού.
Σημειώνουμε ότι μια διαφορά 30 μονάδων αντιστοιχεί σε ένα εκπαιδευτικό έτος περίπου, ενώ σε όλα τα αντικείμενα, η διαφορά ιδιωτικών-δημοσίων σχολείων στη χώρα μας είναι πάνω από 60 μονάδες, δηλαδή πάνω από δύο εκπαιδευτικά έτη.
Συγκεκριμένα:
Οι επιδόσεις των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων στη χώρα μας και στην έρευνα PISA 2018 εξακολουθούν να είναι πολύ ικανοποιητικές και η διαφορά τους από εκείνες των δημόσιων σχολείων από τις μεγαλύτερες ανάμεσα στις χώρες που συμμετέχουν.
Ο ΟΟΣΑ συγκεντρώνει τα αποτελέσματα του προγράμματος PISA σε μια σειρά από τόμους με εκατοντάδες πίνακες και γραφήματα και χιλιάδες σελίδες. Μέσα σε αυτό τον πλούτο κρύβονται ενδιαφέροντα συμπεράσματα που εξηγούν πολλά για το εκπαιδευτικό μας σύστημα και απεικονίζουν γλαφυρά μια πραγματικότητα την οποία πολλοί επιλέγουν να παραβλέπουν ή να αγνοούν.
Το πρόβλημα των υποδομών στα σχολεία μας, της επάρκειας του επιστημονικού προσωπικού και των ενδοσχολικών και εξωσχολικών παραγόντων που επηρεάζουν τη θέληση των παιδιών για μάθηση είναι επίσης προβλήματα πολύ σημαντικά. Η χώρα μας δεν τα πηγαίνει καθόλου καλά σε αυτούς τους τομείς, υστερούμε πάρα πολύ σε σχέση με άλλες, συγκρίσιμες χώρες, και αυτό αποτυπώνεται στις επιδόσεις των παιδιών. Το ότι τα σχολεία μας είναι τα πιο εξαρτημένα από το κεντρικό κράτος από ό,τι τα σχολεία όλων των κρατών που συμμετέχουν στην PISA ανεξαιρέτως, είναι κάτι που επίσης θα πρέπει κάποια στιγμή να μας απασχολήσει σοβαρά.
Η ιδιωτική εκπαίδευση και τα επιτυχημένα της αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι στην εκπαίδευση είναι απαραίτητοι πολλοί βαθμοί ελευθερίας πάντοτε βέβαια κάτω από την επίβλεψη του κράτους για την διασφάλιση της σωστής και σύννομης λειτουργίας.
Πηγές: Pisa 2018, Δελτίο Τύπου του ΣΙΣ, έρευνα του οργανισμού «Διανέοσις»