ΆρθραΣχολεία για όλους

Σχολεία για όλους

Βανέσσα Γιαννοπούλου
Γράφει η Βανέσσα Γιαννοπούλου*

Συχνά γίνεται λόγος από ειδικούς για σχολεία συμπερίληψης, ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση, άρτια καταρτισμένο προσωπικό για τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Όμως κατά πόσο αυτά αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα στα ελληνικά σχολεία;

Το εκπαιδευτικό σύστημα που θα έπρεπε να επικρατεί, θα ήταν ένα σύστημα που θα συμπεριλάμβανε ενιαία, όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως ως ενεργά και πλήρως συμμετέχοντα. Σαφώς και δεν έχουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυνατότητες, όμως θα έπρεπε να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες.

Τα σχολεία θα έπρεπε να είναι χώροι, που θα αντιλαμβάνονται τη διαφορετικότητα ως κανόνα και θα εξασφάλιζαν εκπαίδευση υψηλής ποιότητας για κάθε μαθητή.

Γνωρίζουμε πολύ καλά πια, πως η ειδική αγωγή προσεγγίζει έτσι το κάθε παιδί και προσαρμόζεται στις ξεχωριστές του ανάγκες. Στην πράξη όμως τί γίνεται; Γίνεται κανείς εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής επείδη απλά το σπούδασε ή έκανε ένα σεμινάριο, από τα τόσα που διαδικτυακά προσφέρονται; Η απάντηση είναι ξεκάθαρα ΟΧΙ. Κανείς δεν έγινε παιδαγωγός by the book, πόσο μάλλον στον συγκεκριμένο κλάδο. Στον κλάδο που συναντάμε καθημερινά (όσοι ασχολούμαστε) παιδιά με αυτισμό, με νοητική στέρηση, με κινητικά προβλήματα, με ήπιες εώς υψηλές μαθησιακές ελλείψεις, αυτό που κυρίως απαιτείται είναι η ενσυναίσθηση. Αν λοιπόν απαιτούμε ένα σχολείο πιο δίκαιο, τότε πρέπει να κοιτάξουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί αρχικά, γιατί επιλέξαμε αυτή τη δουλεία. Αν ο λόγος είναι η απορρόφηση και ο γρήγορος διορισμός, τότε λυπάμαι, αλλά χάσαμε κατά κράτος.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής είναι πιο σύνθετος και πιο δύσκολος από όσο συχνά τον αντιμετωπίζουμε. Είναι αυτός που καλείται σε πρώτη φάση να ενημερώσει τους γονείς για όποιες αποκλίσεις βλέπει σε τυπικές συμπεριφορές του παιδιού. Πόσο έτοιμοι είναι οι γονείς για αυτό; Πόσο οδυνηρό είναι για τον εκπαιδευτικό εκεινή τη στιγμή να βλέπει την πίκρα στα μάτια τους, ή την απόρριψη ή τη ματαίωση ή ακόμα και τον θυμό; Είναι εκείνος που πρέπει έπειτα να δώσει την ελπίδα πως όλα θα πάνε καλά,να ορίσει πρόγραμμα παρέμβασης για τον μαθητή και στήριξη για την οικογένεια. Είναι εκείνος που πρέπει να κάνει πολλά.

Αν θέλουμε σχολεία για όλους, τότε πρέπει να απαιτήσουμε τον διορισμό περισσότερων ειδικών παιδαγωγών που θα μπορέσουν είτε ως παράλληλη στήριξη είτε ομαδικά σε τμήματα ένταξης να στηρίξουν όσους έχουν ανάγκη.

Πρέπει να απαιτήσουμε ο εκπαιδευτικός να βρίσκεται αυστηρά πάνω από το παιδί με συχνότητα όχι δύο φορές τη βδομάδα (γιατί πολύ απλά έχει να επισκεφτεί και άλλα 10 σχολεία), πρέπει να συνεργαστούμε όλοι.

Στην ειδική αγωγή υλοποιούνται προγράμματα εξατομικευμένα και ο παιδαγωγός συνεργάζεται με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, τον Διευθυντή, τον επιστημονικό επόπτη του έργου του, τους γονείς και τον δημόσιο διαγνωστικό φορέα αξιολόγησης του παιδιού. Πόσο ενεργά βλέπουμε αυτό να συμβαίνει;

Ο θεσμός του τμήματος ένταξης και της παράλληλης στήριξης είναι ένα μικρό βήμα εκσυγχρονισμού, αλλά στην πράξη δεν λειτουργούν όλα όπως θα έπρεπε. Στην εφαρμογή είμαστε ακόμα πολύ πίσω ανάμεσα σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Συχνό παράπονο των γονιών είναι ότι τα τμήματα ένταξης στα σχολεία είτε υπολειτουργούν είτε απουσιάζουν. Εκεί θα έπρεπε να συγκροτούνται ομάδες μαθητών 3-4 ατόμων με κοινές δυσκολίες, δεξιότητες και ενδιαφέροντα. Όμως πάλι πέφτουμε μπροστά στο τεράστιο πρόβλημα του καθεστώτος των αναπληρωτών και των ωρομίσθιων καθηγητών, που δεν είναι μόνιμα σε ένα σχολείο, ώστε να εργαστούν όπως θα έπρεπε και να διαμορφώσουν σταθερά προγράμματα, καθώς ολοένα μετακινούνται.

Μια αποτελεσματική διδασκαλία συμπερίληψης χρειάζεται την ομαδοποίηση, λεκτικές οδηγίες που να υποστηρίζονται και από οπτικοακουστικές και προσδοκίες προσαρμοσμένες στις εργασίες.

Κυρίως όμως χρειάζεται σταθερότητα και τυπικότητα.

Τα παιδιά είτε με σοβαρότερες είτε με ελαφρύτερες ελλείψεις, παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα κοινωνικής αλληλεπίδρασης όταν βρίσκονται στην γενική εκπαίδευση και από αυτό επωφελούνται και οι συνομήλικοί τους.

Γνωρίζουμε τα θετικά, θέλουμε όλοι τα ίδια κατά πλειοψηφία, οπότε… ενωθείτε και πάμε να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα!!!!

*Φιλόλογος – ειδική εκπαιδευτικός – μουσικός.

Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook

Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τελευταίες ειδήσεις

Περισσοτερα