Με τη βία να επικρέμαται σαν “δαμόκλειος σπάθη” σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας ο καθένας θα μπορούσε να πέσει στην παγίδα να απαντήσει κι ο ίδιος στη βία με μια εξίσου επιθετική συμπεριφορά.
Σύμφωνα με τον διάσημο κοινωνιολόγο της εκπαίδευσης Pierre Bourdieu οι σχέσεις ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς – μαθητές έχουν το χαρακτηριστικό μιας σχέσης δύναμης μέσα από την οποία ασκείται η σχολική εξουσία. Στο σύγχρονο κόσμο, όλο και πιο συχνοί είναι οι καυγάδες, με διάφορες μορφές, ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, ανάμεσα σε μαθητές στην εφηβεία και στους γονείς τους ή στη διεύθυνση της σχολικής μονάδας. Τα προβλήματα αυτά δεν είναι ολωσδιόλου απλά στις λύσεις τους αφού οι συμπεριφορές του εκφοβισμού έχουν πολλές διαστάσεις.
Οι έρευνες έχουν δείξει ότι στα πλαίσια της παιδαγωγικής τους σχέσης οι καθηγητές έχουν υπάρξει στόχοι διαφόρων μορφών κακομεταχείρισης από τους μαθητές όπως υβριστικές εκφράσεις, απειλές, επιθέσεις, και γενικά άσχημες συμπεριφορές. Τα αποτελέσματα δεν έχουν αντίκτυπο μόνο στην πρόοδο της τάξης αλλά στη σωματική και ψυχική υγεία των ίδιων των εκπαιδευτικών. Ωστόσο τέτοια περιστατικά δεν βλέπουν συχνά το φως της δημοσιότητας.
Ας σημειωθεί ως παρήγορο σενάριο ότι σύμφωνα με μελέτες η υποστήριξη της σχολικής μονάδας, τόσο των ανωτέρων όσο και των συναδέρφων, αλλά και των γονιών μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη και να ευνοήσουν τις θετικές σχέσεις ανάμεσα σε καθηγητές και μαθητές. Ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να λειτουργούν οι προσπάθειες του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά για έναν επιπλέον σημαντικό λόγο. Η ποιοτική σχέση εκπαιδευτικού – μαθητή είναι ενδεικτική για τη σχολική επιτυχία των μαθητών και ιδιαίτερα για όσους μαθητές είναι πιο ευάλωτοι. Και αυτοί δεν είναι και λίγοι στην εποχή μας.
Προγράμματα παρέμβασης έχουν εκπονηθεί διεθνώς τόσο για μαθητές ώστε να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και να αποκτούν κοινωνικές δεξιότητες όσο και για τους εκπαιδευτικούς ώστε να επικοινωνούν με αυτούς τους μαθητές και να έχουν μια θετική αλληλεπίδραση μαζί τους.
Μένει να εφαρμοστούν και να ενταχθούν στους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς, με στόχο το σχολείο να αποτελεί ένα χώρο με λιγότερο στρες, δίνοντας λιγότερο φόρτο εργασίας στον εκπαιδευτικό, στήριξη και προώθηση της υγείας και της ασφάλειας όλων. Διότι, τελικά, θύμα είναι το ίδιο το σχολείο.
*Φιλόλογος, Μεταπτυχιακό «Εκπαιδευτική Ψυχολογία» και Μεταπτυχιακό «Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας»
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook
Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News