Το θέμα της ύπαρξης θεού ή ανώτερης δύναμης που κυριαρχεί στα πράγματα, έχει απασχολήσει ανά αιώνες κόσμο και κοσμάκη, σοφότερο, εξυπνότερο και πιο έμπειρο από την αφεντιά μου.
Προσπαθώ όμως και εγώ ως αιώνια περίεργη να δώσω δικές μου ερμηνείες σε κείμενα και παραδόσεις και να φέρω λίγο τα πράγματα στα μέτρα μου. Ίσως γιατί έτσι μπορώ να εναποθέτω και εγώ κάπου τις ελπίδες μου, ίσως γιατί και εγώ έχω την ανάγκη κάπου να πιστέψω λίγο έξω και πιο πάνω από εμένα.
Εν προκειμένω , μελετώντας χωρία των Ευαγγελίων, διακρίνω πως η χριστιανική παράδοση έχει αφήσει χώρο για την ανάπτυξη σεξιστικών απόψεων και ανδροκεντρικών πρακτικών. Όμως, το βαθύ και βασικό μήνυμα του αρχέγονου χριστιανισμού και της Βίβλου είναι ανθρωποκεντρικό και εντελώς απελευθερωτικό για τις γυναίκες.
Ξεκινώ παραθέτοντας παραδείγματα. “Εν Χριστώ δεν υπάρχει έμφυλη διαφορά και έτσι κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να αποκλείεται από την ιεροσύνη, στη βάση του φύλου”.
Οι προτεστάντες, πατώντας στην παραπάνω θέση, είχαν χειροτονήσει πολλές γυναίκες ιερείς. Αυτό – κατ εμέ πάντα – ήταν μια επανερμηνεία της χριστιανικής διδασκαλίας, με τέτοιο τρόπο, που να συμπεριληφθούν και οι γυναίκες και να δώσουν μια εικόνα της βιβλικής φράσης του αποστόλου Παύλου “ουκ ένι άρσεν και θήλυ”.
Ο χριστιανισμός, φαίνεται πως θεμελιώνει οντολογικά, την ισότητα, τη μοναδικότητα του προσώπου και την ελευθερία.
Άλλο ένα που παρατηρώ, είναι πως η Καινή Διαθήκη έχει έντονη την παρουσία των γυναικών. Αρκετές γυναίκες κήρυξαν το Ευαγγέλιο και άλλες ήταν μαθήτριες του Ιησού.
Η Μαρία η Μαγδαληνή, ήταν η πρώτη μάρτυρας της Ανάστασης, σε μια εποχή μάλιστα που η μαρτυρία γυναίκας δεν είχε καμία σημασία.
Ενδιαφέρον έχει ακόμα, πως από την πρώτη Εκκλησία μέχρι και τον 10ο αιώνα, έχουμε διακόνισσες, που όμως ο ρόλος τους σήμερα είναι ανενεργός.
Για μένα, εν Χριστώ, δεν υπάρχει ούτε άντρας, ούτε γυναίκα. Όχι γιατί καταργούνται βιολογικά τα φύλα, αλλά γιατί κεντρικής σημασίας στη σάρκωση του Χριστού, είναι η ανθρωπινότητά του και όχι το φύλο του.
Ο Χριστός δεν έσωσε τον κόσμο ως άνδρας, αλλά ως άνθρωπος. Αν έσωζε μοναχά ως άνδρας, τότε φαντάζομαι πως οι γυναίκες θα είχαν αποκλειστεί και από το μυστήριο της βάφτισης.
Σκέφτομαι, πως από την πλευρά της εκπαιδευτικού λίγα είναι τα θέματα στα βιβλία που ευαισθητοποιούν τους μαθητές σε ζητήματα φύλου στη διδακτέα ύλη. Η παρουσία γυναικείων μορφών σε διάφορους ρόλους είναι περιορισμένη. Στα θρησκευτικά ας πούμε, γνωρίζουμε τον Μέγα Βασίλειο ως σπουδαίο θεολόγο και Πατέρα της Εκκλησίας. Την αδερφή του τη Μακρίνα, που ο ίδιος αναγνώριζε ως δασκάλα του, πόσοι από εμάς τη γνωρίζουμε;
Συνοψίζοντας, καταλήγω σε μια εντελώς προσωπική εκτίμηση… Ο Θεός των χριστιανών εκτός από άφυλος ήταν ίσως και από τους πρώτους φεμινιστές. Αυτό βέβαια ουδεμία σχέση έχει με τα μετέπειτα διδάγματα του κλήρου και της Εκκλησίας. Το γιατί ας το σκεφτεί καθείς με την ησυχία του…
*Φιλόλογος – ειδική εκπαιδευτικός – μουσικός.
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook
Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News