Home Ερευνες Έρευνα: Και όποιος αντέξει…

Έρευνα: Και όποιος αντέξει…

0
Συνέντευξη στον Κώστα Πρώιμο
Του Κώστα Πρώιμου

Με το Πάσχα σε “απόσταση αναπνοής” και το καλοκαίρι προ των πυλών, συνομιλήσαμε με πέντε έμπειρους επαγγελματίες της εστίασης. Η παρακάτω διαδημοτική έρευνα αποκαλύπτει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος κλάδος, επισημαίνει τον δύσκολο αγώνα της επιβίωσης τους εν μέσω οικονομικής δυστοπίας αλλά και την έστω συγκρατημένη αισιοδοξία που εκφράζουν οι συμμετέχοντες αν και εφόσον γίνουν από τους καθ ύλην αρμοδίους οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.

Μανώλης Λαμπρόπουλος: (Savouras)

Η νέα σεζόν 2024 ξεκίνησε με τα ίδια ακριβώς προβλήματα του κλάδου όπως ακριβώς τελείωσε η τελευταία με μοναδικές αλλαγές την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ όλων των σερβιριζόμενων πόσιμων αλκοολούχων και μή, πλην νερού, στο 24 % αλλά και την επιπλέον αύξηση στις ασφαλιστικές εισφορές. Η έλλειψη προσωπικού, έλλειψη οικονομικών κινήτρων για τους εργοδότες, η επιδότηση και επιβράβευση της ανεργίας παραμένουν τα βασικά εμπόδια στην επερχόμενη αύξηση των Τουριστικών ροών που στην πλειοψηφία τους θα είναι χαμηλού βαλαντίου τόσο στη χώρα όσο και στην πόλη μας.

Είναι οφθαλμοφανές και πέραν κάθε αμφισβήτησης ότι οργανωμένα ασθενή οικονομικά γκρουπ τουριστών επιλέγουν το Ναύπλιο, κατόπιν καθοδήγησης των συνεργαζόμενων γραφείων, για ολιγόωρες οικονομικές επισκέψεις – εκδρομές, κατατάσσοντας την περιοχή στην κατηγορία “εύκολες και φθηνές επιλογές”.

Νοοτροπίες περασμένων παρηκμασμένων δεκαετιών και “γραφικότητες” μαζί με τα χωροταξικά προβλήματα της πόλης έρχονται σε κόντρα και δημιουργούν αντιφάσεις με τις ελάχιστες σοβαρές μεμονωμένες προσπάθειες που γίνονται από ιδιώτες έχοντας ως αποτέλεσμα τη στασιμότητα της περιοχής στον τουριστικό χάρτη της χώρας.

Επίσης, παρατηρείται μια “υπερφόρτωση” πολιτιστικών δρώμενων σε “άστοχες” ημερομηνίες κυρίως για τη δημιουργία εντυπώσεων. Υπάρχει έλλειψη πόρων και επιθυμητού οράματος. Όλα αυτά τα διαχρονικά “κακώς κείμενα” μπορούν κάλλιστα να διορθωθούν σε βάθος χρόνου αλλά με τις απαραίτητες προϋποθέσεις που σχετίζονται με έναν οργανωμένο και ορθολογικό σχεδιασμό. Καλή Ανάσταση.

Νίκος Ρόζος: (Rozos)

Αναμένουμε σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις μια δυνατή σεζόν και εφέτος. Το Πόρτοχελι διατηρεί μια δυναμική και τις ιδιαιτερότητες του. Υπάρχουν χιλιάδες εξοχικές κατοικίες, προστίθενται οι επισκέπτες του Σαββατοκύριακου με τους τουρίστες. Αν και η ακρίβεια στις πρώτες ύλες και στα τιμολόγια του ρεύματος δημιουργεί σε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου μας προβλήματα με τα υπέρογκα λειτουργικά έξοδα, δίνουμε αγώνα για να συγκρατήσουμε τις τιμές σε προσιτά για τον μέσο πελάτη επίπεδα. Ένα ακόμη διόλου αμελητέο πρόβλημα έχει να κάνει με την εύρεση προσωπικού που πράγματι δημιουργεί ζητήματα στην εύρυθμη λειτουργία αρκετών εστιατορίων. Ωστόσο, εκτιμούμε πως αν τύχουμε σε ένα νορμάλ καλοκαίρι – γιατί κακά τα ψέματα γίνονται άσχημα πράγματα γύρω από τη γειτονιά της Ελλάδας – ο απολογισμός τον Οκτώβριο θα είναι θετικός και πάλι.

Σωτήρης Δαγρές: (Veranda del vino)

Η εστίαση «βάλλεται από παντού», πρώτα απ’όλα από το κράτος με την υψηλή φορολόγηση, με το υψηλό μισθολογικό και ασφαλιστικό κόστος, τα πνευματικά δικαιώματα αν παίζεις μουσική, με το ενεργειακό κόστος και με την έλλειψη προσωπικού.

Ας τα πάρουμε όμως με την σειρά:

Υψηλή φορολόγηση: από το 2010 έως σήμερα ο ΦΠΑ της εστίασης έχει μεταβληθεί 6 φόρες και το κορυφαίο είναι ότι αγοράζουμε με 13% ορισμένα προϊόντα και τα πουλάμε με 24%, επίσης είτε βρίσκεσαι σε περιοχή η οποία δεν είναι τουριστική είτε λειτουργείς σε τουριστική η φορολόγηση είναι οριζόντια και το αποτέλεσμα: Με μαθηματική ακρίβεια να κλείνουν σε 2 – 3 χρόνια αργότερα τα καταστήματα τα οποία είναι σε μη τουριστικές περιοχές ή σε περιοχές που η σεζόν διαρκεί 4 – 5 μήνες το χρόνο.

Τεράστιο μισθολογικό κόστος: η ειδικότητα του σερβιτόρου ή της λάντζας είναι τεκμαρτή, είτε δουλέψουν 5 ώρες είτε 8 θα πληρώσουμε το ίδιο για τις ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης στα μέρη που έχουν διάρκεια σεζόν πρέπει να συνυπολογίσουμε το κόστος της διαμονής και διατροφής, έτσι εκτοξεύεται το ολικό μισθολογικό κόστος.

Πνευματικά δικαιώματα: Το πρόβλημα επηρεάζει όλους τους επαγγελματίες της εστίασης και ξεκινά από το ότι δεν υπάρχει ένας ενιαίος φορέας είσπραξης των πνευματικών δικαιωμάτων με σταθερή τιμολόγηση και κανόνες λειτουργίας. Έλλειψη προσωπικού: H έλλειψη προσωπικού μετά την πανδημία πήρε μεγάλες διαστάσεις και δυστυχώς το εν δυνάμει προσωπικό δεν φθάνει να καλύψει τις θέσεις που είναι κενές, επίσης το “εξειδικευμένο“ προσωπικό το “ψάχνεις με τα κιάλια” και αν θέλουμε να μιλάμε για ανάπτυξη της περιοχής μας όσον αφορά την σεζόν αλλά και την ποιότητα του τουρισμού που θέλουμε πρέπει άμεσα να βρούμε εξειδικευμένο προσωπικό. Επίσης το πενθήμερο υποχρεωτικό ωράριο για την εστίαση και το ότι δεν δίνει το δικαίωμα στον εργαζόμενο να δουλέψει παραπάνω ώρες ή ημέρες εφόσον επιθυμεί μεγαλώνει το πρόβλημα.
Όπως καταλαβαίνετε για να μπορέσει μια επιχείρηση να είναι βιώσιμη μετακυλεί το κόστος αυτό στον καταναλωτή με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι τέτοιες που καθιστούν την έξοδο απαγορευτική για πολλούς, το οποίο το διαπιστώνουμε αν κάνουμε μια βόλτα μια καθημερινή και δούμε πως τα μαγαζιά αν δεν είναι άδεια έχουν από μια ή δυο παρέες το καθένα.

Τις ημέρες του Πάσχα το Πορτοχέλι παραδοσιακά “πνίγεται“ απο κόσμο, είναι μια περίοδος που αν συνδυαστεί και με καλό καιρό δουλεύουμε πολύ καλά. Εκτός των τουριστών Ελλήνων και ξένων που μας επισκέπτονται, έρχονται και όλοι όσοι έχουν εξοχικά. Επίσης, είναι πολύ καλό το ότι το Πάσχα φέτος πέφτει Μάιο οπότε θεωρώ δεν θα έχουμε μεγάλη “κοιλιά”.

Θα είμαι ευχαριστημένος αν πιάσουμε τα περσινά επίπεδα επισκεψιμότητας και κατανάλωσης. Η όποια επιμήκυνση της σεζόν είτε με την βοήθεια του καιρού είτε με τις ενέργειες προβολής που έχει κάνει η Δημοτική Αρχή τα τελευταία χρόνια σίγουρα θα βοηθούσε..

Γιώργος Τσιώλης: (Όμορφο Ταβερνάκι)

Μετά από τριάντα χρόνια στο χώρο της εστίασης τολμώ να πω ότι οι επιχειρήσεις του εν λόγω κλάδου διανύουν μια μεταβατική περίοδο. Πολλά δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην όλα αυτά τα χρόνια. Αντιμετωπίζουμε την έλλειψη καταρτισμένου προσωπικού. Το αποτέλεσμα; Να μην είναι πολλά καταστήματα σε θέση να ανταπεξέλθουν στις προσδοκίες των πελατών στον νευραλγικό τομέα της άρτιας εξυπηρέτησης. Η ραγδαία αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες και στα τιμολόγια της ενέργειας δυσχεραίνουν την κατάσταση. Είναι δύσκολο να πετύχουν προσιτές τιμές στο πιάτο με αρνητικές συνέπειες όπως αντιλαμβάνεστε. Το Ναύπλιο αν και δουλεύει περισσότερο από άλλες περιοχές της Αργολίδας δεν σημαίνει ότι ο εισερχόμενος Τουρισμός του κινείται σε υψηλό επίπεδο. Η οικονομική κρίση έχει δείξει τα δόντια της και στην Ευρώπη συνεπώς είναι δύσκολο για τον κάθε επισκέπτη ανεξαρτήτου χώρα προέλευσης να ξοδέψει αρκετά. Πλέον άπαντες υπολογίζουν τα έξοδα τους.

Ένας ακόμη αρνητικός παράγοντας έχει να κάνει με την σημαντική συρρίκνωση της σεζόν. Θυμάμαι πολύ καλά ότι το 1990 η τουριστική περίοδος εκκινούσε στις αρχές Απριλίου με υψηλούς ρυθμούς και τελείωνε περί τα τέλη Οκτωβρίου. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το εξής οξύμωρο φαινόμενο: Μεγάλος όγκος επισκεπτών που προφανώς δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε ελλείψει προσωπικού και καθώς οι υποδομές στην πόλη δεν είναι ενδεδειγμένες, ενώ παρατηρείται χρονικός περιορισμός στην παραμονή τους.Ένα ακόμη σημείο που υστερούμε έχει να κάνει με την ενημέρωση και την πληροφόρηση. Ποτέ δεν γνωρίζουμε την άφιξη ενός κρουαζιερόπλοιου και φυσικά δεν υπάρχει ένα πλάνο υποδοχής και κατανομής των επισκεπτών στην πόλη. Σίγουρα συγκριτικά με το μακρινό παρελθόν τα πράγματα έχουν φτιάξει αλλά μπορούν να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο, ώστε να εναρμονίσουμε το επίπεδο μας στο Brand name του Ναυπλίου. Απαιτείται κοινή συνεργασία, με τους αρμόδιους φορείς, τους πολιτικούς και τους κατοίκους της κάθε περιοχής με κοινό στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών της πόλης μας. Ο Τουρισμός παραμένει η βαριά βιομηχανία του τόπου μας.

Βασίλης Φλώρος: (Happy Flo)

Η Κοιλάδα είναι ένα πανέμορφο γραφικό παραθαλάσσιο μέρος της Ερμιονίδας. Αυτό ουδείς το αμφισβητεί. Όμως υπάρχουν πολλά που υπολείπονται για να καρπωθούμε εμείς οι επαγγελματίες της καφεστίασης τουριστικά οφέλη. Ας ελπίσουμε πως τελικά θα γίνει έστω το νέο έργο υποδομής εδώ στην Κοιλάδα και αναφέρομαι στο υδατοδρόμιο. Έχει “μαλλιάσει” η γλώσσα μας, έχουμε τοποθετηθεί επί του θέματος χιλιάδες φορές. Ναι, τα εστιατόρια λειτουργούν και υπάρχουν αλλά από μόνα τους δεν φτάνουν στο επιθυμητό σημείο επισκεψιμότητας. Το οξύμωρο είναι να διαθέτεις τη “μαγιά” αλλά να μην μπορείς να κάνεις παιχνίδι. Τι εννοώ; Έχουμε την τύχη να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το χωριό το παγκοσμίου φήμης Σπήλαιο Φράγχθι! Κι όμως! Έρχονται ξεναγοί και μας ρωτάνε πως θα μπορούσαν να βρουν μεταφορικό μέσο για να το επισκεφθούν. Είναι πολλά που πρέπει να γίνουν. Είναι κρίμα να “πυροβολούμε τα πόδια μας” επί σειρά ετών. Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια δυναμική, το φυσικό κάλλος, αλλά από μόνη της στην σημερινή εποχή δεν αρκεί. Ο οργανωμένος τουρισμός έχει αρκετές απαιτήσεις και καλά κάνει. Η εφετινή χρονιά στον κλάδο μας εκτιμώ πως θα επηρεαστεί από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην γειτονιά μας, ακόμη και από τις κλιματικές συνθήκες. Η Κοιλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει τουριστικά και να αναδειχτούν οι συναφείς με τον εν λόγω κλάδο επιχειρήσεις της. Κοινός στόχος όλων πρέπει να είναι ένα ορθολογικό πλάνο ανάπτυξης.

Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook

Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version