Άρθρα«Τρέχοντας» προς το γήρας

«Τρέχοντας» προς το γήρας

Σταυρούλα Γιαννουλοπούλου
Της Σταυρούλας Γιαννουλοπούλου*

Σήμερα ο ορισμός του ηλικιωμένου έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν. Δεν υπολογίζεται με βάση τα 75 χρόνια αλλά συνυπολογίζονται η σωματική και ψυχολογική του ευεξία, δηλαδή η λειτουργική ηλικία. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι υπερήλικες υπεραθλητές.

Ο Philip Rabinowitz, γεννημένος το 1904 στη Λιθουανία, σε ηλικία 100 ετών έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ υπερηλίκων τρέχοντας τα 100 μέτρα σε χρόνο 30 δευτερόλεπτα και 86 δέκατα του δευτερολέπτου. Ο Ιάπωνας Hidekichi Miyazaki, γεννημένος το 1910, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες στα 100 μέτρα τρέχοντας σε 42 δευτερόλεπτα και 22 δέκατα του δευτερολέπτου. Έμεινε γνωστός ως ο Χρυσός Μπολτ (Τζαμαϊκανός σπρίντερ).

H Τζούλια Hawkins σε ηλικία 105 ετών έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ υπερήλικων γυναικών των 100 μέτρων στη Λουιζιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών το 2021. Τερμάτισε σε 1 λεπτό και 2 δευτερόλεπτα. Δικαιολογημένα την αποκάλεσαν ανεμοστρόβιλο! Ο άθλος της ήταν ακόμη πιο αξιοσημείωτος αφού άρχισε το τρέξιμο σε ηλικία 100 ετών! Τα μυστικά της επιτυχίας της; Η αγάπη της οικογένειάς της, το καθημερινό περπάτημα ή τρέξιμο 2 – 3 χιλιομέτρων και το πάθος της για την κηπουρική.

Στη διάρκεια της Τρίτης Ηλικίας η υγεία του ανθρώπου εξαρτάται από μια ποικιλία παραγόντων: τη γενετική προδιάθεση, το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει και ψυχολογικούς παράγοντες. Σίγουρα η οικονομική του ευημερία παίζει σπουδαίο ρόλο. Αν ζει σε συνθήκες ένδειας τότε περιορίζεται η πρόσβασή του στην ιατρική φροντίδα και μειώνεται το προσδόκιμο της ζωής.

Η γυμναστική, η σωστή διατροφή, η διατήρηση χαμηλού βάρους, η αποφυγή επιβλαβών συνηθειών όπως το κάπνισμα, μπορούν να επεκτείνουν το ενεργό εύρος της ζωής ενός ηλικιωμένου. Ιδιαίτερα η σωματική άσκηση αυξάνει τη μυική δύναμη και την ευλυγισία του, μειώνει την πίεση του αίματος και τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής.

Σύμφωνα με τη Θεωρία της Επιλεκτικής Βελτιστοποίησης με αντιστάθμιση το γήρας είναι πιο επιτυχημένη περίοδος της ζωής όταν ο άνθρωπος επικεντρώνεται επιλεκτικά σε μερικούς τομείς δεξιοτήτων για να αντισταθμίσει τις απώλειες σε άλλους τομείς. Για παράδειγμα ένα άτομο που έτρεχε μαραθώνιο σε όλη του τη ζωή μπορεί να περιορίσει άλλες δραστηριότητες για να αυξήσει την εξάσκησή του στο τρέξιμο.

Kι επειδή κάθε καλοκαίρι ο κίνδυνος να χάσει ένας ηλικιωμένος την ευκαιρία να παρατείνει το προσδόκιμο της ζωής του εξαιτίας ενός πνιγμού στη θάλασσα μερικές συμβουλές είναι απαραίτητες.

► Μην κολυμπάτε μόνοι σας

► Να σέβεστε τις απαγορεύσεις και τις σημαδούρες κολύμβησης

► Να λαμβάνετε υπόψη σας τη σωματική σας υγεία

► Να μην υπερεκτιμάτε τις δυνάμεις σας

► Να μην έχετε εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες

► Να μην έχετε καταναλώσει αλκοόλ

Φιλόλογος, Μεταπτυχιακό «Εκπαιδευτική Ψυχολογία» και Μεταπτυχιακό «Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας»

Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook

Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τελευταίες ειδήσεις

Περισσοτερα