
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) ανακοίνωσε προσφάτως ότι το 52% των Ελλήνων εφέτος δεν θα πάνε διακοπές για οικονομικούς λόγους.
Στους περισσότερους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ανά την Ελληνική επικράτεια παρατηρείται το εξής αντιφατικό φαινόμενο: Μιλιούνια επισκέπτες αλλά και τουρίστες να τριγυρίζουν τις πόλεις, τις παραλίες και τα στέκια, με την κατανάλωση να παραμένει σε μέτρια έως χαμηλά επίπεδα.
Το Ναύπλιο, για πολύ ειδικούς λόγους, εύκολη πρόσβαση, φυσικό κάλλος προς στιγμήν δείχνει να επιβιώνει από την επιδεινούμενη κατάσταση αλλά και την ανάδειξη νέων διεθνών και άκρως ανταγωνιστικών προορισμών αλλά το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι: μέχρι πότε.
Στις ακόλουθες τοποθετήσεις τους, τέσσερις γνωστοί επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο στην πόλη του Ναυπλίου καταθέτουν μέσα από την μεγάλη πείρα τους τις γνώμες, τις προτάσεις τους αλλά και τις αγωνίες τους για το τουριστικό μέλλον της περιοχής….
Σπύρος Αφίφης: (Πρόεδρος του Συλλόγου Καφεστίασης Ναυπλίου)

Το Πάσχα η αγοραστική κίνηση ήταν αυξημένη, αγγίξαμε το 95% στις κρατήσεις στα ξενοδοχεία αλλά και η εστίαση πήγε καλά. Προηγήθηκε τον Μάιο και το yacht show το οποίο αποτελεί μια πολύτιμη ένεση για τον κλάδο μας και όπως μάθαμε η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Ναύπλιο και του χρόνου. Πέραν της διαφήμισης που γίνεται στην πόλη στο πλαίσιο της διοργάνωσης το Show έφερε μέσα στο έτος δεκαπλάσιο ελλιμενισμό σκαφών. Ακούγονται διάφορα κακόβουλα σχόλια ότι η συγκεκριμένη διοργάνωση δεν αφήνει λεφτά στην περιοχή κάτι που ασφαλώς αποδεδειγμένα δεν ισχύει. Τώρα ως προς την επήρεια της καφεστίασης από την ακρίβεια και το οικονομικό στρίμωγμα του κόσμου, θα μπορούσα να σας δώσω στοιχεία βάσει της ενημέρωσης που έχουμε από το Εστίαση – Greece. Ο Ιούνιος έκλεισε με μια πτώση κατά μέσο όρο πανελλαδικά στο 30-35% επί του τζίρου. Τα μηνύματα τουλάχιστον για τις δικές μου ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ως προς τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι θετικά, αλλά επαναλαμβάνω αναφέρομαι στα δικά μου ξενοδοχεία.
Είναι πάντως αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες έχουν περιορίσει τις καταναλωτικές τους συνήθειες και στην καφεστίαση αλλά επειδή είμαστε ένας περήφανος λαός μπορεί να μην εκδράμουμε κάθε μέρα αλλά τις ημέρες που θα εξορμήσουμε θα καταναλώσουμε το κάτι παραπάνω. Θα ήθελα επίσης να πω ότι το Ναύπλιο δεν είναι ένας ακριβός προορισμός γιατί ακούστηκε και αυτό. Μπορεί κάποιος να διαμείνει σε ξενοδοχείο δαπανώντας 60 – 65 ευρώ τη βραδιά κατά μέσο όρο. Ως προς την εστίαση, δεν έχουμε προβεί σε αυξήσεις, γιαυτό και επί της ουσίας είμαστε ένας οικονομικός προορισμός. Ακούμε για ξαπλώστρες στις παραλίες με 30-50 ευρώ σε κοντινούς προορισμούς της Αθήνας, κάτι που δεν ισχύει για το Ναύπλιο καθώς ο επισκέπτης έχει την δυνατότητα με 10 ευρώ να νοικιάσει πολυτελέστατες ξαπλώστρες σε παραλιακά καταστήματα της περιοχής.
Από την άλλη, το Ναύπλιο έχει την τύχη να διαθέτει ένα μοναδικό φυσικό κάλλος. Είναι γεγονός ότι τα τουριστικά πλάνα των εκάστοτε δημοτικών αρχών έφταναν μέχρι ένα σημείο. Η σημερινή δημοτική αρχή ακόμη βρίσκεται σε ένα πρωταρχικό στάδιο ως προς την ολοκληρωμένη διαφήμιση της περιοχής μας. Το Ναύπλιο χρειάζεται συγκριμένα πλάνα: το πάρκινγκ πρέπει να αναβαθμιστεί, να υπάρξουν αριθμημένες θέσεις, εκεί που γίνεται η ανάπλαση ενδεχομένως να μπορεί να κατασκευαστεί και ένα κλειστό πάρκινγκ για τους επισκέπτες που διαθέτουν ένα ακριβό αυτοκίνητο. Είναι επιτακτική ανάγκη να τελειώσει και το έργο της Μαρίνας η οποία σίγουρα θα συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη, επίσης το τρένο για το οποίο κάτι ακούσαμε αλλά ακόμη δεν είδαμε, αλλά και η καθιέρωση διάφορων εκδηλώσεων ιδιαίτερα κατά τους νεκρούς τουριστικά μήνες. Είναι παρατηρημένο ότι τώρα τελευταία ακούγονται διάφορα ανέκδοτα για το Ναύπλιο.
Μας είπαν ότι η πόλη βάλλεται από τις συνέπειες του υπερτουρισμού. Μα δεν υπάρχει υπερτουρισμός στο Ναύπλιο. Εδώ η κίνηση παρουσιάζει αύξηση το Πάσχα και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες οι οποίοι συρρικνώνονται. Ας τα αφήσουμε αυτά και ας κάνουμε επιτέλους ένα σοβαρό άνοιγμα στις διεθνείς αγορές. Τα σημάδια είναι ανησυχητικά κατά τους χειμερινούς μήνες, όπου η πόλη είναι έρημη και υπολειτουργεί. Αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολο είναι υπό αυτές τις συνθήκες οι μαγαζάτορες να λειτουργούν τα καταστήματά τους δώδεκα μήνες το χρόνο απρόσκοπτα. Εκτιμώ ότι οι καλές προθέσεις υπάρχουν από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να βρεθεί μια χρυσή τομή και να μην υπάρχουν διαπληκτισμοί και κάθετες διαφωνίες ως προς το μοντέλο της τουριστικής ανάπτυξης.
Εμείς, ως Σύλλογος και επαγγελματίες της καφεστίασης σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να αλλοιώσουμε τα ιστορικά και “βαριά” πολιτιστικά χαρακτηριστικά της πόλης του Ναυπλίου, υιοθετώντας μοντέλα που ανήκουν σε περιοχές με μεγάλη τουριστική ένταση και έντονο θόρυβο μέχρι πρωίας. Το ζητούμενο για εμάς είναι να επεκτείνουμε τη σεζόν μας αλλά και να προσελκύσουμε τουρίστες μεγαλύτερης αγοραστικής δύναμης…
Περικλής Μπελίτσος (3Sixty)

Eφέτος η τουριστική σεζόν ξεκίνησε αρκετά καλά. Πάντα ο Απρίλιος και ο Μάιος επειδή συμπεριλαμβάνεται και η περίοδος του Πάσχα πάνε καλά. Πέρισυ, ενώ ξεκίνησε δυναμικά παρατηρήθηκε μια μεγάλη πτώση κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο πάντα όσον αφορά στην κατανάλωση. Κάπου το αποδώσαμε στις ευρωεκλογές, στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ήθελα να κάνουμε μια παρένθεση και να αναφερθώ στην διεξαγωγή του YACHT SHOW στην πόλη μας. Θα πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η συγκεκριμένη διοργάνωση δεν αφήνει μόνο το αποτύπωμα της στο Ναύπλιο κατά τις ημέρες που πραγματοποιείται αλλά καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Πριν να έρθει η συγκεκριμένη εκδήλωση είχαμε 250 ελλιμενισμούς τουριστικών σκαφών ενώ πλέον έχουμε αγγίξει τις 2500! Είναι κρίμα και άδικο πραγματικά να ακούγονται άσχημες κουβέντες ή να υπάρχει μια αρνητική χροιά. Αν επανέλθουμε στο ζήτημα της κατανάλωσης καθώς είναι αλήθεια ότι ο κόσμος μετά τον κόβιντ έχει αλλάξει συνήθειες. Θα πάνε να κάνουν το μπάνιο τους και μετά για μια βόλτα γύρω στην πόλη, χωρίς πολλά – πολλά. Το βιώσαμε και μέσα στον Ιούνιο που μας αφήνει σε λίγες ώρες. Υπάρχει μια μεγάλη πτώση στην κατανάλωση.
Γενικά, οι ενδείξεις είναι αρνητικές. Η σεζόν σταδιακά συρρικνώνεται ενώ το χειμώνα πλέον επικρατεί ερημιά. Εκτιμώ ότι το Ναύπλιο έχει μοναδικά πλεονεκτήματα. Ένα απίστευτο φυσικό κάλλος, το λιμάνι του, την πολιτιστική του κληρονομιά. Επίσης, υπάρχει ένα θεματάκι με το πάρκινγκ το οποίο θα πρέπει να τύχει καλύτερης οργάνωσης. Να κλείσει η παλιά πόλη, να μην κυκλοφορούν αυτοκίνητα, ίσως βανάκια τα οποία να μεταφέρουν τουρίστες. Είναι ώρα η πόλη να αποκτήσει μια ταυτότητα ως δημοφιλής προορισμός. Το Ναύπλιο χρειάζεται επισκέπτες με υψηλότερα βαλάντια, διότι έχουν γίνει σοβαρές επενδύσεις στον κλάδο της καφεστίασης. Υπάρχουν επιχειρηματίες οι οποίοι παρέχουν υψηλές υπηρεσίες και αναμένουν τις ανάλογες οικονομικές αποδόσεις. Το Ναύπλιο θα μπορούσε να είναι μια πόλη δύο ταχυτήτων. Να εξυπηρετεί όλο τον κόσμο αλλά κάπου να μπορεί (γιατί μπορεί με δύο τρεις δομικές κινήσεις) να τραβήξει με τις σωστές προϋποθέσεις και ένα μικρό κομμάτι της ελίτ σε ετήσια βάση.
Γιώργος Νικολακόπουλος: (ΑLLOTINO)

Εφέτος ο Απρίλιος λόγω του Πάσχα πήγε καλά, Υπήρξε και η σχετική κατανάλωση σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ο Μάιος βοηθήθηκε αρκετά από το Yacht Show. Τα πράγματα ήταν καλά μέχρι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος το οποίο ήταν μέτριο. Η ροή άλλαξε έκτοτε και μέχρι σήμερα έχει κάνει μια βουτιά, μεγαλύτερη από την περσινή. Βάσει της δικής μου πείρας αντιλαμβάνομαι ότι η σεζόν δεν μπαίνει δυνατά. Βέβαια το πρόβλημα είναι πανελλαδικό καθώς οι κρατικοί θεσμοί αλλά και η ίδια η κεντρική κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει την κακή εξέλιξη ορθά. Έχουν φορτώσει την καφεστίαση με φόρους, άκουγα προχθές τον Αντιπρόεδρο του ΣΕΤΕ να λέει ότι οι επιχειρήσεις καφεστίασης στην Ελλάδα φορολογούνται κατά 40% περισσότερο από τις αντίστοιχες της Ισπανίας. Είναι ένα πολύ μεγάλο και δυσβάσταχτο ποσοστό για τις περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις.
Είναι και το άλλο: Σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα οι τουρίστες άφησαν το 2024 περί τα 623 ευρώ κατά μέσο όρο στην Ελλάδα ενώ στην Ισπανία 1173! Πανηγυρίζουν ότι έχουμε σαράντα εκατομμύρια τουρίστες! Τι να τους κάνουμε; Πρέπει οι κυβερνώντες να αλλάξουν πλεύση. Έχουν βρει την ιερή αγελάδα του Τουρισμού την οποία αρμέγουν φορολογικά, για να δίνουν επιδόματα και να διαχειρίζονται την ψηφοθηρία. Το Ναύπλιο είναι μια πόλη που όσο να ναι θα δουλέψει, όσο κακές και αν είναι οι κοινωνικές συνθήκες και οι γεωπολιτικές συγκυρίες, πόλεμος στην Μ. Ανατολή, πόλεμος στην Ουκρανία.
Το θέμα είναι ότι πρέπει οι ιθύνοντες να αφυπνιστούν γιατί η περιοχή έστω και με τις υπάρχουσες άσχημες καταστάσεις έχει δυνατότητες να πάει καλύτερα. Πέρσι ο δήμος με το ζόρι έδωσε λεφτά σε μια εταιρεία για την διαφήμιση της πόλης. Εφέτος δεν ξέρουμε τι θα κάνει. Το πρόβλημα μερικών είναι αν ένα μαγαζί βγάλει μερικά τραπεζάκια παραπάνω κατά τους καλοκαιρινούς μήνες σε μια ύστατη προσπάθεια να επιβιώσει από την φοροεπιδρομή και το υψηλό σχεδόν απαγορευτικό κόστος καθημερινής λειτουργίας. Εμείς δεν θέλουμε το κακό της πόλης και η αλήθεια είναι ότι τελικά βρίσκουμε την χρυσή τομή με τους κατοίκους της. Η θέση μας είναι να κλείσει από αυτοκίνητα η παλιά πόλη, παράλληλα να αναβαθμιστεί το πάρκινγκ. Επιτέλους κάτι πρέπει να γίνει και με το παλιό ΞΕΝΙΑ που ρημάζει. Δεν είναι εικόνα για το Ναύπλιο αυτή.
Το ξέρετε ότι υπάρχουν πολύ σοβαρότερα προβλήματα στην πόλη; Διότι οι βιολογικοί σε πολλά κτίρια πέφτουν στην θάλασσα; Και εδώ τσακωνόμαστε για τα πέντε τραπεζάκια. Εντάξει, όποιος μαγαζάτορας το παρακάνει και κλείνει δρόμους ή πεζοδρόμια θα πρέπει να συμμορφώνεται αλλά μην φτάνουμε στα άκρα για το παραμικρό. Η πόλη πάει στον αυτόματο γενικά, χωρίς τουριστικό πλάνο, και επιβιώνει γιατί είναι μια ερωτεύσιμη πόλη για τους επισκέπτες της. Ευθύνη για την μη εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου τουριστικού πλάνου φέρουν όλες οι δημοτικές αρχές. Κάτι φάνηκε ότι πήγε να κάνει ο Καράπαυλος αλλά… Κακά τα ψέματα, το Ναύπλιο είναι μια πόλη δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων οι οποίοι θέλουν ησυχία στο υπόλοιπο της ζωής τους. Όμως δεν κάνουμε τίποτα έτσι, καθώς η περιοχή είτε μας αρέσει είτε όχι ζει από τον τουρισμό….
Μανώλης Λαμπρόπουλος: (SAVOURAS):

Η επίρριψη ευθυνών σε τρίτους για την κακή πορεία του τουρισμού καθώς παρατηρούνται επικινδύνως αναντοίστιχες καταναλώσεις εν συγκρίσει με την κίνηση και την επισκεψιμότητα είναι πάντα η εύκολη λύση. Προφανώς οι διεθνείς εξελίξεις επηρεάζουν αλλά κύριοι παράγοντες είναι η εγχώρια ανεξέλεγκτη ακρίβεια, η υπερφορολόγηση και η κοινωνική ανασφάλεια που οδηγούν στη μειωμένη αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού αλλά και στην ανύπαρκτη διάθεση να γίνει η ελάχιστη υπέρβαση κατά τη διάρκεια των ολιγόημερων πλέον διακοπών τους.
Το Ναύπλιο δεν υπηρετεί κάποιο πλάνο γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει πλάνο. Υπάρχει όμως παγιωμένη λάθος αντίληψη δεκαετιών η οποία ακολουθείται πιστά από το σύνολο των δημοτικών αρχών ότι η πόλη πουλάει από μόνη της άρα δεν χρειάζεται προσπάθεια ανάδειξής της.
Οι εκάστοτε τοπικοί υπεύθυνοι τουρισμού αυτοχαρακτηρίζονται “προστάτες του χαρακτήρα της πόλης από την αλλοίωσή της λόγω της έλευσης των επισκεπτών“. Η εύρεση προσωρινών λύσεων μέσω πρόχειρων προτάσεων που απευθύνονται σε τουριστικά μοντέλα παρελθόντων δεκαετιών δεν συνιστά καμιά πρόταση και καμιά λύση. Το Ναύπλιο βρίσκεται εκτός κεντρικού τουριστικού σχεδιασμού και ακόμα μια χρονιά μένει μετέωρο απέναντι στον ανταγωνισμό δίχως να μπορεί ο δήμος να κάνει κάτι για αυτό. Το τρένο του τουρισμού έχει ήδη τρέξει προς άλλες (πελοποννησιακές) πολιτείες.
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News
Ειδήσεις από: Ναύπλιο – Άργος – Ερμιονίδα – Τρίπολη –Κορινθία – Αθλητικά – Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.