Του Λάζαρου Γούτου
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της προτελευταίας απογραφής που διενεργήθη το 2011 (εν αναμονή και των αποτελεσμάτων της τελευταίας απογραφής του 2021, τα οποία αναμένονται εντός του 2022), ο μόνιμος πληθυσμός του Δήμου Ερμιονίδας ανέρχεται στους 13.730 κατοίκους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, στην οποία δίδονται εκτιμήσεις σχετικά με τα αποτελέσματα της απογραφής του 2021, αυτός ο αριθμός αναμένεται να καταγράψει αύξηση.
Περαιτέρω, κατά την διάρκεια των εαρινών και καλοκαιρινών μηνών ο αριθμός των κατοίκων του Δήμου μας σχεδόν δεκαπλασιάζεται, με την Ερμιονίδα, να καταλαμβάνει την 2η θέση ανάμεσα στους όμορους αργολικούς δήμους καταγράφοντας 102.212 αφίξεις. Χρόνο με τον χρόνο ο αριθμός τον μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών θα αυξάνεται εκθετικά.
Και αυτό συμβαίνει ένεκα και της ανάπτυξης της οικονομίας της περιοχής μας, η οποία ανάπτυξη προσελκύει όλο και μεγαλύτερο αριθμό τουριστών αλλά και παρουσιάζει εργασιακές ευκαιρίες που δίνουν την δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να εγκαθίστανται μόνιμα στην Ερμιονίδα. Τα επιμέρους στοιχεία αυτής της ανάπτυξης είναι σε όλους μας γνωστά οπότε δεν χρειάζεται να προχωρήσω στην περαιτέρω παράθεση τους.
Ωστόσο, αυτό που δυστυχώς παρατηρείται είναι η αδυναμία των υφιστάμενων υποδομών να ακολουθήσουν την ευρύτερη αναπτυξιακή πορεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατάσταση στην οποία ευρίσκεται το Κέντρο Υγείας Κρανιδίου. Διακρίνεται από υποστελέχωση, ελλείψεις σε υλικοτεχνικές δομές αλλά και ανεπάρκεια εξυπηρέτησης του διαρκώς, ως ανωτέρω αναφέρθηκε, αυξανόμενου πληθυσμού της περιοχής μας. Επομένως, επιτακτική καθίσταται η ανάγκη εκσυγχρονισμού του, επέκτασης του και εξασφάλισης σε αυτό ανθρώπινου δυναμικού και υλικών και ιατρικών μηχανημάτων.
Πολλώ δε μάλλον, όταν σε πολλά ιατρικά περιστατικά, οι δομές του Κέντρου Υγείας Κρανιδίου αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τους ασθενείς, παρέχοντας τους τις πρώτες βοήθειες και έπειτα τους παραπέμπουν στα Γενικά Νοσοκομεία του Ναυπλίου και του Άργους. Αναγκαζόμενοι οι ασθενείς, ειδικά στα βαριά περιστατικά, να σπαταλούν τουλάχιστον μια πολύτιμη για την υγεία τους ώρα, διανύοντας ένα επικίνδυνο οδικό δίκτυο προκειμένου να φτάσουν στις νοσοκομειακές εγκαταστάσεις των κεντρικών πόλεων του νομού.
Όλα τα ανωτέρω, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, που καθιστά την ανάγκη εργασιών εκσυγχρονισμού, από όλες τις οπτικές, του Κέντρου Υγείας Κρανιδίου επιτακτική ανάγκη.
Ειδικότερα, την Παρασκευή 18 Ιουνίου επισκέφθηκα το Κέντρο Υγείας Κρανιδίου, όπου είχα παραγωγικές συζητήσεις με τους εκεί ιθύνοντες, προκειμένου να ενημερωθώ για την λειτουργία και τα ενδεχόμενα προβλήματα. Καμία αναβάθμιση δεν έχει πραγματοποιηθεί από την ίδρυση του αν και έχουν γίνει δυο αιτήματα από το κέντρο υγείας προς την 6η ΥΠΕ για έγκριση ανακατασκευής και αναδιαμόρφωσης του τμήματος επειγόντων περιστατικών με ιδιωτική χρηματοδότηση.
Από αυτά που ενημερώθηκα, όντως προκύπτει:
- Ελλιπές προσωπικό, με μη ύπαρξη σημαντικών ειδικοτήτων. Αυτό το ελλιπές προσωπικό, κατά την κρίση του κορονοϊού κλήθηκε, εκτός των άλλων εργασιών, να
► λειτουργεί σαν εμβολιαστικό κέντρο με επιπλέον εμβολιασμούς κατ’ οίκον για τους ανήμπορους συμπολίτες μας.
► διεξαγωγή καθημερινά δεκάδων διαγνωστικών τεστ κορονοϊού
Παρ όλη αυτή την αύξηση του όγκου εργασιών δεν έχει ενισχυθεί με το ανάλογο προσωπικό
► Υπάρχει 1 θέση Γενικού Ιατρού για 1 χρόνο στο ΚΥ, η οποία δεν έχει καλυφθεί λόγο του γεγονότος ότι είναι μικρή διάρκεια και ακόμα δεν έχει καλυφθεί στην θέση του ΠΙ Διδύμων μόνιμη.
- Γραφειοκρατία
► Μεγάλη καθυστέρηση στην έγκριση κονδυλίων που αφορούν καύσιμα ασθενοφόρων διάφορες βλάβες μηχανημάτων.
► Περικοπές σε φαρμακευτικά υλικά - Ελλείψεις στην υλικοτεχνική δομή του Κέντρου Υγείας
► Ανεπαρκής αριθμός ασθενοφόρων, με τα υπάρχοντα να είναι παλαιάς τεχνολογίας
► Ελλείψεις ακόμα και σε βασικά αγαθά όπως γάζες και παυσίπονα.
► Μη ύπαρξη βασικών ιατρικών μηχανημάτων για τις απαραίτητες εξετάσεις με αποτέλεσμα οι συνδημότες μας να αναγκάζονται να προσφεύγουν σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα για την εξυπηρέτηση τους.
► Μη ύπαρξη χώρου για την διεξαγωγή μικρών ή/και έκτακτων χειρουργικών επεμβάσεων.
► Ανεπάρκεια κλινών ασθενών, με τις υφιστάμενες να έχουν μείνει στην δεκαετία του ’90 τουλάχιστον.
Έχοντας υπόψη τα ανωτέρω, προτείνονται τα αναγκαία βήματα που πρέπει να λάβουν χώρα με αποκλειστική στόχευση των εκσυγχρονισμό και την βελτίωση των υπηρεσιών του Κ.Υ.Κ.:
1) Συνάντηση του Δημάρχου και ομάδας δημοτικών συμβούλων με το επιτελείο του Κ.Υ.Κ. Κατά την συνάντηση αυτή απαραίτητη είναι η καταγραφή των προβλημάτων και αναγκών αυτής της δομής παροχής δημόσιας υγείας. Στα πλαίσια των διεργασιών αυτών, από τις οποίες θα προκύψουν οι γόνιμες προτάσεις μας, δεν μπορεί να μην ληφθεί υπόψη η υπ’ αριθμό πρωτοκόλλου Γ.Π. 10555/13.05.2022 απαντητική επιστολή της αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, κας Ασημίνας Γκάγκα, προς τους βουλευτές του νομού Αργολίδας, ήτοι κύριους Πουλά και Γκιόλα, στις υπ’ αριθμό 1487/16.02.2022 και 1531/16.02.2022 αναφορές, τις οποίες υπέβαλαν οι τελευταίοι αντίστοιχα, με θέμα την «Επισκευή και συντήρηση υποδομών του κτηρίου του Κέντρου Υγείας Κρανιδίου». Κάθε τέτοια προσφορά είναι σαφώς καλοδεχούμενη. Το θετικό, εν προκειμένω, και ελπιδοφόρο της ανωτέρω απαντητικής επιστολής της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας έγκειται στο γεγονός ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον και απόδοση προσοχής προς τα προβλήματα του Κέντρου Υγείας Κρανιδίου, με την πρόταση, που περιλαμβάνεται στο περιεχόμενο της εν λόγω επιστολής, για ενεργειακή αναβάθμιση του Κ.Υ.Κ., μέσω του χρηματοδοτικού προγράμματος RRF, με προτεινόμενο προϋπολογισμό της τάξεως των 230,000 ευρώ.
Βέβαια, οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο πλαίσιο της ενεργειακής αναβάθμισης είναι αυτές της αντικατάστασης στέγης, αντικατάστασης κουφωμάτων, αναχρωματισμούς, υδραυλικές και ηλεκτρολογικές εργασίες κ.α. Προσεγγίζοντας το οξύτατο πρόβλημα της συστηματικής και χρόνιας παραμέλησης του Κέντρου Υγείας Κρανιδίου με αντικειμενικότητα και ρεαλισμό, αντιλαμβάνεται ο/η οποιοσδήποτε και οποιαδήποτε ότι οι ανωτέρω περιγραφείσες εργασίες εντάσσονται σε ένα δευτερεύον επίπεδο ιεράρχησης προτεραιοτήτων σχετικά με τις επείγουσες ανάγκες του Κ.Υ.Κ. Αυτές οι επείγουσες ανάγκες μεταφράζονται αφενός σε προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού (γιατροί διάφορων ειδικοτήτων και νοσηλευτές) προς κάλυψη των πολλαπλών ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό και αφετέρου σε κάλυψη των υλικοτεχνικών ελλείψεων του Κ.Υ.Κ. σε είδη πρώτης ανάγκης και πολύ περισσότερο σε σύγχρονα μηχανήματα ιατρικών εξετάσεων και τεχνολογική αναβάθμιση των κλινών και αύξηση του αριθμού αυτών. Κρίνεται επομένως, ναι μεν η πρόταση της αναπληρώτριας Υπουργού είναι καλοπροαίρετη και καλοδεχούμενη, ωστόσο οφείλουμε να πιέσουμε με κάθε δυνατό τρόπο προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν οι προτεραιότητες της κεντρικής διοίκησης προς την ορθολογική και στοχευμένη, όπως αμέσως προηγουμένως περιγράφηκε, κατεύθυνση.
2) Βάση της ανωτέρω συνάντησης να ανατεθεί σε ομάδα η εκπόνηση μελέτης και κοστολόγησης για την ανακαίνιση, εξοπλισμό κ.λπ., του Κέντρου Υγείας.
3) Εν συνεχεία, ενδείκνυται η διοργάνωση ημερίδας, ανοικτής προς όλους τους δημότες και φορείς του Δήμου Ερμιονίδας, προκειμένου να παρουσιαστούν οι μελέτες του βήματος 2, η επεξεργασία τους και η διατύπωση προτάσεων προς διόρθωση και βελτιστοποίηση τους. Ένα είδος ανοικτής διαβούλευσης.
4) Έχοντας εκπονήσει μια ολοκληρωμένη πρόταση, ευρέως αποδεκτή από την τοπική κοινωνία και τους ειδικούς, θα πρέπει να διευθετηθεί συνάντηση του Δημάρχου Ερμιονίδας με τον Διευθυντή της 6ης ΥΠΕ, προς ανάλυση της πρότασης εκσυγχρονισμού του Κ.Υ.Κ, και προς δέσμευση του τελευταίου για την λύση των προβλημάτων. Δέσμευση του Διευθυντή της 6ης ΥΠΕ να προωθήσει την μελέτη ή/και λήψη οποιασδήποτε άλλης απαραίτητης ενέργειας για την λύση του ζητήματος.
5) Σχετική ενημέρωση όλων των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων του Νομού Αργολίδας αλλά και των αρμόδιων οργάνων της Περιφέρειας Αργολίδας.
6) Να εξετασθεί και προωθηθεί η ίδρυση φορέα «Φίλων Κέντρου Υγείας», με τον νομικό χαρακτήρα της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας, μέσω του οποίου μέλη του και μη θα δύνανται να διενεργούν δωρεές και χορηγίες προς ενίσχυση των υπηρεσιών του Κ.Υ.Κ. Ο ρόλος της προλεχθείσας ΑΜΚΕ, θα έγκειται στην στήριξη της ομαλής λειτουργίας του Κ.Υ.Κ. εκεί που η πολιτεία υστερεί και θα είναι ανεξάρτητος και επιβοηθητικός της κρατικής ενίσχυσης.
Η δημόσια υγεία αποτελεί πρώτιστο κοινωνικό αγαθό και το ταλαιπωρημένο και πολυκαιρισμένο Κ.Υ.Κ. δεν έχει πλέον τα μέσα να το εξυπηρετήσει και να προσφέρει τις υπηρεσίες υγείας με ολοκληρωμένο τρόπο. Για παρά πολύ καιρό αφέθηκε στην άγνοια, την ανυποληψία και την εγκατάλειψη. Οι εκεί εργαζόμενοι προσπαθούν με ότι μέσα έχουν και πάνω από τις δυνάμεις τους πολλές φορές, να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες που παρουσιάζοντας κάνοντας του καλύτερο δυνατό. Έφτασε η ώρα να σταθούμε αρωγοί αυτών και των συμπολιτών μας, των οποίων η υγεία και η ίδια η ζωή κινδυνεύει από τις υγειονομικές ελλείψεις. Θα πρέπει να λάβουμε πρωτοβουλίες, να εξασφαλίσουμε τα απαραίτητα κονδύλια, να υλοποιηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις και εργασίας προκειμένου ο Δήμος μας να αποκτήσει νοσοκομειακές υποδομές – κόσμημα, ακριβώς όπως αξίζει στην περιοχή και στους πολίτες αυτής.
Με τιμή,
Λάζαρος Γούτος
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ερμιονίδας.
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News
Ειδήσεις από: Ναύπλιο – Άργος – Ερμιονίδα – Τρίπολη –Κορινθία – Αθλητικά – Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.