ΕρευνεςΚαφεστίαση: Ούτε το Ναύπλιο θα αντέξει…

Καφεστίαση: Ούτε το Ναύπλιο θα αντέξει…

Συνέντευξη στον Κώστα Πρώιμο
Του Κώστα Πρώιμου

Οι πομφόλυγες που “κοσμούσαν” τα ρεπορτάζ των τηλεοπτικών καναλιών, επιχειρούσαν νυχθημερόν καθ΄ολη τη διάρκεια του καλοκαιριού να αποδώσουν μια στρεβλή εικόνα, κρύβοντας επιμελώς “κάτω από το χαλάκι” τα σοβαρά και πρωτοφανή προβλήματα που αντιμετώπισαν εφέτος οι επιμέρους κλάδοι του ελληνικού Τουρισμού.

Προς αποκατάσταση της αλήθειας, συνομιλήσαμε με έξι πολύπειρους επαγγελματίες της καφεστίασης οι οποίοι δραστηριοποιούνται επί σειρά πολλών ετών στην πόλη του Ναυπλίου.Τα όσα παρέθεσαν ευρισκόμενοι στην πρώτη γραμμή της τουριστικής πιάτσας αποδομούν απόλυτα το αφήγημα ακόμη μιας επιτυχημένης σεζόν, ενώ συμπερασματικά αναδεικνύεται η επικινδυνότητα της αναπτυξιακής μονομέρειας σε έναν τόπο, εν προκειμένω του ευάλωτου στα νέα διεθνή οικονομικά δεδομένα τομέα του Τουρισμού.

Σπύρος Αφίφης: (Πρόεδρος του Συλλόγου Καφεστίασης Ναυπλίου)

Είναι αλήθεια ότι εφέτος η κατανάλωση έπεσε συγκριτικά με πέρσι γύρω στο 25% τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ και για τον τρέχοντα Σεπτέμβριο ο οποίος φεύγει σε λίγες ημέρες η πτώση κυμαίνεται στο 10%. Αν και κόσμος υπήρχε, θα έλεγα πως παρατηρήθηκε μια έντονη κινητικότητα κατά διαστήματα, όμως τουρίστες και επισκέπτες ήταν αρκετά μαζεμένοι. Οι περισσότεροι την έβγαζαν με ένα καφέ στο χέρι, δούλεψαν αρκετά τα super markets και το οικονομικό φαγητό. Είναι γεγονός πως το φαινόμενο που διαφοροποίησε αυτό το καλοκαίρι από τα προηγούμενα στο Ναύπλιο έχει πανελλαδικό χαρακτήρα. Τα ακούσματα και σε άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ανά την επικράτεια ήταν τα ίδια, Πολύς ο κόσμος, χαμηλοί έως μέτριοι τζίροι για την πλειοψηφία των καταστημάτων της καφεστίασης. Εμείς εδώ, τουλάχιστον οι περισσότεροι επαγγελματίες δεν έχουμε μετακυλίσει στα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας την επιβάρυνση των τεραστίων πλέον λειτουργικών μας εξόδων. Θα το δούμε βέβαια από τον χειμώνα γιατί ίσως να υπάρξουν και νέες αυξήσεις στο κοστολόγιο μας. Εφέτος βγήκε και μια ταξιδιωτική οδηγία από τους μεγάλους πράκτορες γενικώς να αποφεύγουν την Μεσόγειο και την Ελλάδα λόγω των παρατεταμένων καυσώνων. Ελπίζω του χρόνου το κράτος σε συνεργασία με τους τοπικούς αρμόδιους να προχωρήσουν σε μια ουσιαστική συνεργασία για την καλύτερη και οργανωμένη προβολή του τουριστικού προϊόντος. Η χρονιά αυτή χάθηκε και είναι ορατό πλέον πως πολλές τουριστικές επιχειρήσεις της περιοχής δεν θα αντέξουν άλλη μια χαμένη (κακή) σεζόν το 2025…

Χρήστος Νταβάκος: (cafe – Prego)

Πραγματικά το εφετινό καλοκαίρι αποτέλεσε μια δυσάρεστη έκπληξη για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων καφεστίασης της πόλης. Θα μπορούσα να πω με βεβαιότητα πως ήταν μια από τις χειρότερες σεζόν των τελευταίων δεκαπέντε ετών. Το κακό οφείλεται σαφέστατα στην ακρίβεια, διότι ο μέσος Έλληνας καταναλωτής και κυρίως οι επισκέπτες έλειψαν από το Ναύπλιο. Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι οι Έλληνες βλέποντας τα εισοδήματα τους να συρρικνώνονται από το τεράστιο κόστος διαβίωσης δεν είναι σε θέση να καταναλώσουν. Δεν μετετράπη ξαφνικά το Ναύπλιο σε μια κακή ή αδιάφορη πόλη για τους επισκέπτες. Το ζήτημα είναι οικονομικό. Ό,τι κάναμε – κάναμε με τους ξένους αλλά δεν επαρκούν. Απαιτείται μια αγαστή συνεργασία όλων των τοπικών φορέων, είναι με τα νέα αρνητικά δεδομένα εκ των ων ουκ άνευ η δημιουργία τουριστικών υποδομών που θα καταστήσουν την πόλη μας πιο θελκτική και πολλά άλλα. Ο Σεπτέμβριος πάντα δίνει “μια ανάσα” αλλά σε καμία περίπτωση δεν αναπληρώνει την χασούρα των προηγούμενων μηνών. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η περιοχή δεν “σηκώνει” και ένα δεύτερο τόσο κακό εισπρακτικά καλοκαίρι. Εκτιμώ πως αν συμβεί κάτι τέτοιο που φυσικά το απεύχομαι αρκετές επιχειρήσεις της καφεστίασης θα κλείσουν. Ήδη δεν είναι λίγες αυτές που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.

Νίκος Κουλουρίδης: (pizza Carreras)

Υπήρχε κόσμος, έντονη η κινητικότητα ειδικά την υψηλή καλοκαιρινή περίοδο αλλά η κατανάλωση δεν ανταπεξήλθε στους αριθμούς των επισκεπτών. Εμείς θεωρούμαστε τυχεροί που παρατηρήθηκε μείωση στις εισπράξεις μόνο 10% σε σύγκριση με πέρσι, βέβαια με αυξημένες τιμές, για τους γνωστούς λόγους. Έχουμε τρομερές επιβαρύνσεις στα λειτουργικά μας έξοδα όπως όλες οι επιχειρήσεις της εστίασης. Τα χαρακτηριστικά παραδείγματα που ανέδειξαν εφέτος το πρόβλημα στις τσέπες των καταναλωτών είναι ουκ ολίγα, αρκεί να σας πω ότι τα αναψυκτικά και οι μπύρες θεωρούνται από τους πελάτες είδη πολυτελείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις ερχόντουσαν στο μαγαζί με νερά από το σπίτι, μέσα σε θερμός. Κάποιοι ξένοι τουρίστες έφερναν τα δικά τους εμφιαλωμένα, τα οποία προφανώς τα είχαν αγοράσει προηγουμένως από περίπτερο. Ήταν πραγματικά εντυπωσιακό…. Ο Σεπτέμβριος δεν είναι ο αναμενόμενος. Τα πράγματα έχουν δυσκολέψει πολύ. Το χειμώνα η κατανάλωση εκ των πραγμάτων πέφτει, ενώ αναμένονται νέες αυξήσεις. Δεν ξέρω τι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε ως επαγγελματίες αν υπάρξει του χρόνου και ένα δεύτερο κακό καλοκαίρι.

Νίκος Στεφάνου:(Μουριές)

“Κάθε πέρσι και καλύτερα” είθισται να λέμε. Υπήρχε κίνηση αλλά ο κόσμος ήταν πιο μαζεμένος στο καταναλωτικό σκέλος. Σύμφωνα με τα ακούσματα και τις συζητήσεις με τους περισσότερους συναδέλφους της εστίασης και του καφέ οι τζίροι ήταν αρκετά πεσμένοι εφέτος. Κοιτάξτε, η αλγεινή κατάσταση οφείλεται κυρίως στην ακρίβεια. Αν επιχειρούσαμε να μετακυλίσουμε (για παράδειγμα) στον καφέ τις επιβαρύνσεις που έχουμε δεχτεί στα λειτουργικά μας έξοδα θα έπρεπε να τον πουλάμε στα πέντε ευρώ στους καθήμενους. Ποιος θα ερχόταν ως πελάτης; Ας μη γελιόμαστε, αυτά δεν γίνονται. Κοιτάμε όλοι πως θα βολέψουμε μια κατάσταση, ώστε και ο καταναλωτής να αντέχει έστω και οριακά. Και τα airbnb παίξει ρόλο. Πολλοί επισκέπτες το καλοκαίρι που μας πέρασε την έβγαζαν με φαγητό από το super market εντός της οικίας, ή του δωματίου. Μιλούσα με προμηθευτές και πωλητές που γυρίζουν όλη την Ελλάδα. Η κατάσταση που επικρατούσε ήταν ίδια με του Ναυπλίου. Πιστεύω, πως αν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα ανάσχεσης της ακρίβειας, πολύ σύντομα, θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα όχι μόνο ο κλάδος της καφεστίασης αλλά όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις.

Δημήτρης Μπακρυσιώρης: (Το στέκι του Δημήτρη)

Αναμφίβολα ήταν ένα κακό καλοκαίρι. Οφείλεται σε μια αρνητική συγκυρία. Η παρατεταμένη ζέστη, με ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες με διάρκεια, η ακρίβεια συνέβαλλαν στους εφετινούς μειωμένους τζίρους. Ειδικά το μεσημέρι με τις θερμοκρασίες να κυμαίνονται κάθε μέρα στους 37 συν κατά κατά μέσο όρο οι πελάτες δεν πλησίαζαν τα μαγαζιά μας. Σε πολλές περιπτώσεις κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούνιο οι εισπράξεις μειώθηκαν ακόμη και κατά 40% εν συγκρίσει με την περσινή καλοκαιρινή χρονιά. Όμως και ο Αύγουστος δεν μετρίασε τις αρνητικές εντυπώσεις, καθώς έχασε την αναμενόμενη και δεδομένη δυναμική του. Υπήρχε κίνηση αλλά όχι και η συνήθης κατά προηγούμενα έτη κατανάλωση. Δυστυχώς και ο Σεπτέμβριος ήταν κατώτερος των προσδοκιών μας, ενώ ο χειμώνας αναμένεται μακρύς και δύσκολος. Αναμφισβήτητα, το Ναύπλιο δεν θα αντέξει ένα ακόλουθο κακό καλοκαίρι. Αν το ζήσουμε πολλές επιχειρήσεις της καφεστίασης θα αντιμετωπίσουν άμεσα σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.

Mανώλης Λαμπρόπουλος: (SAVOURAS)

Η καλοκαιρινή σαιζόν εκπνέει σε λίγες μέρες και τα αρνητικά αποτελέσματα επαλήθευσαν τις προβλέψεις που είχαμε διατυπώσει σε προηγούμενη έρευνα της εφημερίδας σας στις αρχές Απριλίου. Οι γηραιοί επισκέπτες της πόλης αν και περισσότεροι από πέρισυ απέφεραν αρκετά λιγότερα έσοδα στον τομέα της εστίασης, το τουριστικό προϊόν του Ναυπλίου πλέον εξαντλείται πολύ γρήγορα και οι 2ωρες μαζικές επισκέψεις – αποδράσεις χαμηλού οικονομικού προϋπολογισμού σε συνδυασμό με την ανύπαρκτη κρατική τουριστική προβολή και την επιθετική φοροεισπρακτική πολιτική δεν αρκούν για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την ανάπτυξή τους.
Ο χειμώνας πλέον προβλέπεται βαρύς και τα αφήνουμε όλα στο έλεος του καιρού για τα κυριακάτικα μεσημέρια… Δυστυχώς το επόμενο καλοκαίρι προβλέπεται χειρότερο, καθώς το βαρέλι τώρα άνοιξε, εκτιμώ πως του χρόνου οι καταστάσεις θα σηματοδοτήσουν ανακατανομές ιδιοκτησιών στον χώρο της καφεστίασης. Εν κατακλείδι, Θα ήθελα να επισημάνω ότι οι βραζιλιάνοι είναι ποδοσφαιριστές, όχι τουρίστες.

Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στη σελίδα μας στο Facebook

Στην ομάδα και στις ειδήσεις της Google News

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τελευταίες ειδήσεις

Περισσοτερα