Πρόσφατα η εκπαιδευτική κοινότητα πληγώθηκε βαθύτατα από την απόπειρα αυτοκτονίας που κατέληξε στην απώλεια της ζωής ενός εφήβου. Ο ψυχολογικός και κοινωνικός απόηχος από το γεγονός αυτό είναι πολύ βαρύς.
Τα διεθνή δεδομένα των ερευνών έχουν αποκαλύψει ότι τα τελευταία 30 χρόνια οι αυτοκτονικές απόπειρες είναι η 2η αιτία θανάτου των νέων 15 – 24 ετών και η 5η αιτία θανάτου σε εφήβους κάτω των 15 ετών.
Βέβαια, από τη σκέψη στην πράξη υπάρχει μεγάλη απόσταση. Αλλά από τη στιγμή της αρχικής σκέψης έχει αρχίσει ήδη ο κίνδυνος να απειλεί τη ζωή του ευάλωτου νέου. Διάφορα γεγονότα καθιστούν τον έφηβο ευάλωτο: ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, η απώλεια ενός κολλητού φίλου ή ενός αντικειμένου φετίχ, η αλλαγή σχολικού ή οικογενειακού περιβάλλοντος, οι ταπεινωτικές συμπεριφορές των άλλων προς τον έφηβο, ο σχολικός εκφοβισμός, η σχολική αποτυχία ή η παρουσία του ενώπιον της δικαιοσύνης.
Μερικές χαρακτηριστικές συμπεριφορές παιδιών και εφήβων που κάνουν «μαύρες σκέψεις» είναι το κλείσιμο στον εαυτό τους, η απότομη αλλαγή συμπεριφοράς, ο υπερβολικός θυμός προς την οικογένεια και τους φίλους τους και η δυσκολία επικοινωνίας μαζί τους, η κατανάλωση αλκοόλ ή ουσιών.
Όταν δεν μπορούν να διαχειριστούν όλην αυτήν την ένταση μπορεί να κάνουν «μαύρες σκέψεις»: «θα το μετανιώσουν όταν θα έχω πεθάνει», «καλύτερα να μην είχα γεννηθεί», «θα ήθελα να κοιμηθώ και να μην ξαναξυπνήσω ποτέ», ή να γράψουν ένα γράμμα αποχαιρετισμού.
Μερικές σημαντικές αιτίες των «μαύρων σκέψεων» είναι ένα παρόμοιο οικογενειακό ιστορικό ή ακόμη και η μίμηση αυτοκτονιών διασημοτήτων που γίνονται γνωστές μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης.
Οι απόπειρες αυτές των εφήβων μπορεί να συμβούν και μέσα σε σχολεία. Επομένως, η αναγνώριση και η πρόληψη αυτών των «μαύρων σκέψεων» των μαθητών που υποφέρουν είναι βασικός προστατευτικός παράγοντας από τις «μαύρες σκέψεις». Η αποφυγή καυγάδων και η ειρηνική επίλυσή τους, η απομάκρυνση από κοινωνικά μέσα δικτύωσης με περιεχόμενο αυτοκτονικό, η συνεργασία με τους γονείς σε ένα ευχάριστο και ασφαλές σχολικό περιβάλλον αναδεικνύουν τις άπειρες θετικές ικανότητες των μαθητών και τους θωρακίζουν από τις «μαύρες σκέψεις».
Μεταπτυχιακό «Εκπαιδευτική Ψυχολογία», Μεταπτυχιακό «Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News
Ειδήσεις από: Ναύπλιο – Άργος – Ερμιονίδα – Τρίπολη –Κορινθία – Αθλητικά – Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.