Είναι αναμφισβήτητο πως οι σπουδαιότερες ανακαλύψεις που συνέβαλλαν τα μέγιστα στην επιστημονική πρόοδο, αλλά και οι σημαντικότερες δημιουργίες στην ιστορία της Τέχνης έγιναν από ανθρώπους “διαφορετικούς”. Από ιδιαίτερες προσωπικότητες οι οποίες δεν “χωρούσαν” στα στενά και ενδεχομένως επιβεβλημένα καλούπια της ομοιομορφίας.
Στο Δημοτικό σχολείο Κοιλάδας οι μαθητές αναμετριούνται με την δημιουργική φαντασία τους, καθοδηγούμενοι από την ελεύθερη σκέψη. Για το συγκεκριμένο και ενδιαφέρον εκπαιδευτικό εγχείρημα συνομιλήσαμε ως ακολούθως με την διευθύντρια του σχολείου, κ. Κορίνα Θάνου.
Κώστας Πρωίμος: Κυρία Θάνου, είδαμε πρωτότυπα και ομολογουμένως συμπαθέστατα τερατάκια που καταπίνουν τις φωτιές που καίνε τα δάση. Μερικά, φτάνουν στο σημείο να σκάβουν το βυθό της θάλασσας για να βρουν το ουράνιο τόξο, όπως με γλαφυρότητα αφηγούνται οι μαθητές σας. Ποια είναι η κεντρική σας ιδέα;
Κορίνα Θάνου:Το συγκεκριμένο βίντεο δημιουργήθηκε από μαθητές της Γ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κοιλάδας, στα πλαίσια του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής. Η κεντρική ιδέα είναι ότι «Η δημιουργικότητα γεννιέται όταν αγκαλιάζουμε τη διαφορετικότητα». Πρόκειται για μια δράση με διττό ρόλο, αφού στοχεύει στην ενδυνάμωση της φαντασίας και της δημιουργικότητας, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Με πιο απλά λόγια… με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια…
Συγκεκριμένα, οι μαθητές άλλαξαν τη θέση των συλλαβών των αληθινών ονομάτων τους και δημιούργησαν νέα-πρωτότυπα ονόματα. Στη συνέχεια, ζωγράφισαν φανταστικά πλασματάκια, στα οποία κλήθηκαν να αποδώσουν ιδιότητες και χαρακτηριστικά μοναδικά και άκρως αφύσικα. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές εξασκούνται στην ευελιξία της σκέψης και στην προσέγγιση του κόσμου μέσα από διαφορετικές οπτικές, εκφράζοντας τις ιδέες τους με μοναδικό τρόπο και παράλληλα, αντιλαμβάνονται με παιγνιώδη τρόπο ότι δεν είναι και τόσο επικίνδυνο να είσαι διαφορετικός… μη σας πω τελικά ότι μπορεί να είναι και διασκεδαστικό…
►«Αγκάλιασαν» όλα τα παιδιά το ανωτέρω εκπαιδευτικό εγχείρημα; Προφανώς επειδή ξεφεύγει από τα τετριμμένα αν μη τι άλλο κέντρισε το εκπαιδευτικό τους ενδιαφέρον…
Κορίνα Θάνου:Τα παιδιά λάτρεψαν όλη τη διαδικασία, από την αρχή μέχρι το τέλος! Διασκέδασαν και γέλασαν με την ψυχή τους! Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι χωρίς να τους ζητηθεί, συνεργάστηκαν και βοηθούσαν ο ένας τον άλλον στη διατύπωση περίεργων χαρακτηριστικών και αστείων συνηθειών… δε σας κρύβω ότι αυτό ήταν και το πιο δύσκολο κομμάτι, να βρουν, δηλαδή, αφύσικες συνήθειες, όπως πχ οι μπαταρίες λεμονάτες, τα ψάρια του βουνού κλπ… Μοιράστηκαν με ενθουσιασμό τις ιδέες τους και το τελικό αποτέλεσμα είναι πραγματικά το προϊόν της συνεργασίας τους!
► Ποια ήταν η αξιολόγηση σας επί των έργων τους; Πέρασαν όλες οι δημιουργίες πάνω από τον πήχη;
Κορίνα Θάνου: Σίγουρα ναι! Τα παιδιά έχουν έναν τρόπο σκέψης που πάντα μας εκπλήσσει! Θα μπορούσαν να γίνουν οι καλύτεροι συγγραφείς παραμυθιών…αρκεί να τους δώσεις τα κατάλληλα ερεθίσματα! Το αποτέλεσμα είναι πολύ διασκεδαστικό και μέσα από αυτό αναδύεται το μήνυμα που θέλαμε να περάσουμε. Μια τάξη ή μια ομάδα μπορεί να υπάρξει και να λειτουργήσει ομαλά ακόμα κι όταν υπάρχουν μέλη που διαφέρουν πολύ από εμάς, που έχουν συνήθειες διαφορετικές, ίσως κάποιες φορές και «παράξενες»… Μιλάμε για μια τάξη συμπεριληπτική, από την οποία δεν αποκλείεται κανείς και δε γίνονται διακρίσεις με βάση τη φυλή, το φύλο, την αρτιμέλεια ή τις ιδιομορφίες. Μια «φανταστική τάξη»…!
► Όπως διαβάσαμε, σύντομα θα περιμένουμε και μικρά θαύματα ρομποτικής από τα παιδιά σας. Τι πρόκειται να κάνετε; Θα είναι ένα καλωσόρισμα στον κόσμο του μέλλοντος ή κάτι περισσότερο;Θα μας εκπλήξετε με πρωτότυπες τεχνολογικές ιδέες;
Κορίνα Θάνου: Γίνεται φέτος η πρώτη μας προσπάθεια να εντάξουμε τη ρομποτική στο σχολείο μας. Σίγουρα θέλει πολλή δουλειά, καθώς και για εμάς τους εκπαιδευτικούς είναι ένα μονοπάτι καινούριο και άγνωστο… έχουν γίνει ήδη τα πρώτα βήματα με επιμορφώσεις και σχετικές παρουσιάσεις από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης ενθουσιάστηκαν, κατασκευάζοντας τα δικά τους ρομπότ και δίνοντάς τους κίνηση!
Αρχικός μας στόχος είναι να εξοπλίσουμε το σχολείο μας με αρκετά κιτ ρομποτικής, ώστε να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής όλοι οι μαθητές! Είναι μια διαδικασία χρονοβόρα, αλλά ευελπιστούμε ότι θα τα καταφέρουμε! Όταν αποκτήσουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό, θα επιχειρήσουμε να εντάξουμε τη ρομποτική διαθεματικά σε όλες τις τάξεις και θα φροντίσουμε να σας εκπλήξουμε!
► Κακά τα ψέματα, η παραδοσιακή διδασκαλία τείνει να χάσει τον βηματισμό της από την «υπερηχητική» και άκρατη επέλαση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα και των μικρών μαθητών. Εκτιμάτε ότι οι ανωτέρω δράσεις εξισορροπούν λίγο την υπάρχουσα κατάσταση; Ή στο άμεσο μέλλον η επικράτηση της τεχνολογίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται θα είναι απόλυτη και από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού;
Κορίνα Θάνου: Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο ασκούν πιέσεις σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, ακόμα και σε σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί νιώθουμε πως συμμετέχουμε σε έναν ατέρμονα αγώνα δρόμου, καθώς οι απαιτήσεις και οι ανάγκες αλλάζουν διαρκώς. Πρέπει και εμείς οι ίδιοι να επιμορφωνόμαστε συχνά, ώστε να εντάσσουμε αποτελεσματικά τη χρήση τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, όχι μόνο στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, αλλά και στα νηπιαγωγεία, κάτι που άλλωστε ήδη προβλέπεται από τα αναλυτικά προγράμματα του ΥΠΑΙΘΑ. Η καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων στα παιδιά είναι απολύτως απαραίτητη, καθώς αυτές τα προετοιμάζουν να προσαρμοστούν σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους και τα καθιστούν ικανά να επιλύουν προβλήματα κριτικά σκεπτόμενα.
Με σωστούς και ευέλικτους χειρισμούς μπορούμε να διατηρήσουμε όλα τα προτερήματα της παραδοσιακής διδασκαλίας, όπως η αλληλεπίδραση, το συναίσθημα, η επικοινωνία, και να τα εξελίξουμε και εμπλουτίσουμε, έχοντας ως πολύτιμο εργαλείο την τεχνολογία. Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν πιστεύω ότι η παραδοσιακή διδασκαλία μπορεί να «χάσει». Η ιδέα της απόλυτης επικράτησης της τεχνολογίας στον χώρο της εκπαίδευσης μού φαντάζει πιο πολύ σαν εφιάλτης… Η ιδανική εκπαίδευση, κατά τη γνώμη μου, είναι αυτή που θα συνδυάσει ισορροπημένα την παραδοσιακή προσέγγιση και την τεχνολογική. Ίσως τότε να μπορέσουμε να μιλήσουμε για μια «υπερηχητική» εκπαίδευση!
Ακολουθήστε την Ενημέρωση Πελοποννήσου στο Facebook και στο Google News
Ειδήσεις από: Ναύπλιο – Άργος – Ερμιονίδα – Τρίπολη –Κορινθία – Αθλητικά – Άρθρα – Αποκλειστικές Έρευνες και Συνεντεύξεις.